Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Jens Rohde: Kan graden af dansk åbenhed dikteres fra Californien?


Jens Rohde: Kan graden af dansk åbenhed dikteres fra Californien?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Af Jens Rohde, varmeforbruger med tilslutningspligt, Friggsvej 8, Viborg.
Jens Rohde
Læserbrev. 

Læserbrev: Kære Ulrik Wilbek og Allan Clifford Christensen. Jeg henvender mig som skatteborger og varmeforbruger med tilslutningspligt. I repræsenterer mig som skatteborger, henholdsvis via borgmesterposten og formandskabet for Energi Viborg. Derfor dette åbne brev til jer.

Det fremgår af referat af seneste bestyrelsesmøde i kommunens energiselskab, at fire repræsentanter for Energi Viborg Kraftvarme har underskrevet en fortrolighedserklæring med Apple under det, som på juridisk sprog hedder californisk lovvalg. Det fremgår ikke af referatet, hvad værnetinget er.

Lovvalg handler om, hvilken lov der gælder i en aftale mellem to parter fra hvert sit land. Værneting er aftalen om, hvor en eventuel retssag vil skulle afholdes. Lovvalg og værneting behøver ikke nødvendigvis at være identiske.

Beslutning om lovvalg og værneting er vigtige. Den kan potentielt afgøre et selskabs overlevelse. Den kan blive meget dyr for varmeforbrugerne, ligesom det efter californisk lov kan få store personlige konsekvenser for de pågældende underskrivere af lovvalget og bestyrelsens medlemmer, hvis de underkastes civilretligt ansvar under californisk lov. Hvor stiller det retsligt byrådet og politisk borgernes krav på demokratisk kontrol samt lov om offentlighed i forvaltningen?

Strafferammen for brud på det, som officielt hedder California Trade Secret Law, er mellem 5 mio. dollars og 15 års fængsel. Det er en delstatslov, men sager om brud på loven kan ende på føderalt niveau.

Sagsøger - i dette tilfælde Apple - vil kunne nedlægge påstand over for både de pågældende personer og den juridiske person (natural person & artificial person). Den juridiske person er i dette tilfælde EVK (og eventuelt Viborg Kommune som såkaldt quasi-artifical person).

Hvis værneting er henlagt til Californien, vil sagerne i særlige tilfælde kunne komme for et nævningeting. Retsafgiften betales af begge parter, og ethvert modkrav, det såkaldte cross-compliant, fra sagsøgte, behandles modsat i Danmark som en ny sag med nye retsafgifter.

I er sikkert bekendt med, at det amerikanske samfund er ekstremt legalistisk, og at det amerikanske retssystem som følge deraf er meget aktivt. Man bygger i høj grad på case law, som bedst kan beskrives som dommerskabt ret, hvorfor selv de mindste tvister mellem aftaleparter ofte ender hos advokaten og i retten.

Jeg har tre helt enkle spørgsmål, som varmeforbrugerne i kommunen bør kunne få svar på:

1) Er der indgået aftale/kontrakt mellem Viborg Kommune og EVK på den ene side og Apple-koncernen på den anden side om henholdsvis lovvalg og værneting?

2) I bekræftende fald, hvilken demokratisk godkendelse har en sådan beslutning været underlagt, og hvem hæfter for beslutningen?

3) Såfremt der ikke er en generel aftale om lovvalg og værneting, på hvilket mandat og med hvilken rådgivning har styregruppens medlemmer så underskrevet en erklæring om californisk lovvalg, og hvad er konsekvensen i generelt perspektiv?

Når jeg spørger, er det fordi jeg som medlem af retsudvalget (JURI) i Europa-Parlamentet ofte konfronteres med sager, der finder anvendelse på det, som hører under den såkaldte kontraktlovvalgskonvention. Her er hovedreglen, at loven i sælgerens land finder anvendelse. Sælger af såvel strøm som jord er i nærværende tilfælde Viborg Kommune. Men noget tyder altså på, at Viborg Kommune og EVK har fravalgt hovedreglen fra konventionen, hvilket må have givet anledning til en hel del overvejelser om fordele og risici?

Vi er alle glade for, at Apple fik øje på Viborg Kommune, og vi varmer os alle ved håbet om de muligheder, det giver. Omvendt er det ikke nogen hemmelighed, at vi i mit daværende parti Venstre stillede os aldeles kritiske over for forløbet og med mig som gruppeformand gentagne gange på byrådsmøder spurgte til, om det er dansk eller californisk lov, som gælder i Danmark, og hvem der egentlig dikterede og dikterer spillereglerne!

Det spørgsmål tillader jeg mig at stille igen, og denne gang meget konkret og på en meget konkret baggrund.

Varmeforbrugerne i Viborg Kommune har krav på svar. Vi har én gang for mange fået en stor ekstraregning, fordi et tidligere byråd og dets repræsentanter i Energi Viborg ikke vidste, hvad de havde med at gøre.

Jeg kender jer begge for stor og bred indsigt og et højt fagligt niveau, og særligt Allan som energipolitiker er aldrig veget tilbage for at stille de rigtige spørgsmål og sætte fingeren på de ømme punkter i respekt for borgernes ve og vel. Det tillader jeg mig hermed også at gøre.

Det mindste, varmeforbrugerne kan forlange, er åbenhed om vores risici. Graden af den åbenhed skal vel ikke dikteres fra Californien?

Jens Rohde: Kan graden af dansk åbenhed dikteres fra Californien?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.