Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Medieforlig. Vi har brug for stærke danske medier


Medieforlig. Vi har brug for stærke danske medier

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Socialdemokratiet har præsenteret 10 prioriteter for det kommende medieforlig. Udgangspunktet for os er, at vi sammen i Folketinget har et politisk ansvar for at sikre, at vi også i fremtiden har godt, dansk og mangfoldigt medieindhold til danskerne. Både fra vores public service-medier som DR, TV2 og TV2-regionerne og vores private, publicistiske medier i form af bl.a. dagbladene.

Udfordringerne er klare: danske medier ligger i hård konkurrence med udenlandske medieaktører, der hvert år hiver milliarder af kroner ud af Danmark, som vi i fremtiden mangler til at finansiere dansk medieindhold. Samtidig oplever vi en medieudvikling, hvor det bliver sværere og sværere at sikre et fælles demokratisk samtalerum, fordi vores medieforbrug er blevet så forskelligt og fragmenteret. Ikke mindst de nye generationer er utroligt svære at fastholde som brugere af kvalitativt medieindhold fra såvel publicistiske som public service-medier.

Derfor er der behov for de prioriteringer Socialdemokratiet lægger op til i de kommende medieforhandlinger: Vi skal fastholde de offentlige investeringer i dansk indhold - ikke mindske dem. Vi skal sørge for, at de internationale aktører, som Google, Facebook og Netflix, der tjener penge på det danske mediemarked, også bidrager til finansieringen. Vi skal sikre en retfærdig, fælles betaling for bl.a. DR ved en omlægning fra licens til skattebetaling.

Vi skal opprioritere godt medieindhold til børn og unge, og vi skal styrke vores lokale og regionale medier, som er et fundament for den demokratiske debat i kommuner og lokalsamfund. Og endelig skal vi ikke ødelægge de styrkepunkter, vi har overfor den store internationale mediekonkurrence. Derfor skal TV2 ikke sælges. Ligesom vi fortsat skal have et stærkt DR, som den vigtige nationale, danske public service-muskel.

Lad os derfor i de kommende måneder bruge vores fælles mediepolitiske kræfter på at styrke det samlede danske medielandskab. Og ikke svække det ved en hasarderet og uigennemtænkt forringelse af DR og et uforsvarligt salg af TV2.

Medieforlig. Vi har brug for stærke danske medier

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.