Politik. Bjerregaard og Gaardsted skaber trafikforvirring


Politik. Bjerregaard og Gaardsted skaber trafikforvirring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Tak til de to socialdemokrater, Allan Bjerregaard og Karin Gaarsted, der her i avisen den 11. maj skrev om trafikale investeringer. For en transportordfører, der kæmper for høj mobilitet og et sammenhængende Danmark i bedre balance, er det altid glædeligt, når nogen sætter forbedring af infrastrukturen på dagsordenen. Imidlertid kan jeg ikke blive vildt begejstret over S-indlægget.

For det første står det uklart, hvad S i grunden prioriterer på vegne af Viborg med hensyn til infrastruktur. Der argumenteres kraftigt på en ny og kortere jernbane til Aarhus. Den slags koster rigtig mange penge, der ikke findes i øjeblikket. Man kaster således en ny bold op i luften i en situation, hvor udfordringen er at skaffe finansiering til den jyske parallelmotorvej via Viborg samt opgradering af Rute 26 - i første omgang mellem Søbyvad og Aarhus.

Begge disse vejmål kan efter min bedste vurdering nås frem mod 2030. Men det kræver, at der ikke hele tiden kastes nye projekter på banen, og at vi holder fast i den klare vejstrategi, der er helt afgørende for Viborg. Lad være med at bilde vælgerne ind, at der er penge til begge dele på kort og mellemlang sigt.

For det andet fortier de to socialdemokrater behændigt, at S har afsat NUL kroner til infrastruktur i partiets 2025-plan. Venstre og regeringen har derimod foreløbigt afsat 19,5 milliarder kroner frem mod 2025 - og vi er indstillet på at finde flere penge til en masterplan for investeringer med klar tyngde på vejnettet.

Vi har i de seneste 10 år bevilget rigtig mange penge til jernbanen - og det har været nødvendigt. Herunder til nye signaler og elektrificering, så de skandaleramte IC4 tog og de aldrende IC3 tog kan udrangeres frem mod 2030 i takt med, at nye pålidelige eltog sættes i drift.

Men nu er det vejenes tur. Spørg blot virksomhederne og deres mange bilpendlende medarbejdere. Også i Viborg. Det hører med til historien, at 90 pct. af trafikarbejdet foregår på vejene, herunder en omfattende kollektive busdrift. Under 10 pct. af trafikarbejdet foregår på jernbanen - alligevel har vejene i mange år under halvdelen af de trafikale anlægskroner. Denne totale ubalance er uholdbar og skal rettes op!

For det tredje vil jeg give Bjerregaard og Gaardsted det velmente råd, at de overbeviser deres parti om at droppe Togfondens komplet ufinansierede fase 2. Den store gave til befolkningen, der blev lanceret i marts 2013, viste sig desværre at være en snydepakke på grund af varigt lavere olieindtægter fra Nordsøen. Vi skal ikke anlægge en ny og ufattelig dyr højhastighedsbane ned gennem Østjylland, inklusiv en jernbanebro over Vejle Fjord, for at vinde nogle få minutters rejsetid for relativt få passagerer - for penge, der ikke findes.

Hvis S holder stædigt fast i Togfondens fase 2, så efterlader partiet et gabende sort hul på 15 milliarder kroner oveni, at S ikke har afsat en krone til trafikale infrastruktur. Det vil skubbe påtrængende vejinvesteringer, herunder ved Viborg, mange år ud i fremtiden. I øvrigt har S og de andre togfondspartier IKKE afsat en krone til den nye jernbane mellem Silkeborg og Aarhus, som de to debattører nævner. Det ville da også være en helt gal prioritering i en tid med voldsomt behov for bedre veje. Specielt da højklassede komfortable og fuldkommen grønne BRT-busser nu tegner til at bliver løsningen på behovet for mere højklasset kollektiv transport ind til storbyerne. Ad gode veje.

Konklusion: Skab ikke forvirring om prioriteringerne. Lad os i stedet samle kræfterne om at få gang i asfaltudlæggerne, så Viborgs mangeårige klare vejmål omsider bliver realiseret. Samtidig skal vi fokusere på at sikre en mere stabil togdrift på de eksisterende skinner, så løftet i køreplanerne holdes. Desuden er der brug for opgraderingen på de regionale baner, så vi på sigt får øget de regionale tog fart til 140 km/t, ligesom der fra 2030 bør indsættes helt grønne regionaltog, der kører på brint eller batterier.

Politik. Bjerregaard og Gaardsted skaber trafikforvirring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce