Politik. Pas på Med at købe katten i sækken


Politik. Pas på Med at købe katten i sækken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: De to S-folketingskandidater i Viborg Kommune, Karin Gaardsted og Mette Nielsen, har startet et indbyrdes kapløb om at oversælge S-udspillet om trafikinvesteringer samtidig med, at de sparker undertegnede over skinnebenet og bl.a. skoser mig for min indsats i kampen for bedre veje til Viborg.

Senest er det Mette Nielsen, der her i avisen den 8. februar er ude med riven - sekunderet af min i øvrigt gode samarbejdspartner, S-trafikordfører Rasmus Prehn.

Jeg vil gerne gentage min ros for, at S overhovedet er kommet med et trafikudspil og derved bidrager til at sætte dette uhyre vigtige tema på dagsordenen. Det har jeg selv kæmpet for længe i Venstre - med succes. Venstre spiller lige nu aktivt ind til et sammenhængende, robust og ambitiøst udspil fra regeringen om de trafikale investeringer frem mod 2030. Med vægt på påtrængende vejbyggerier.

Her kæmper jeg naturligvis for, at vejene til Viborg får den fornødne prioritet. Denne kamp har undertiden været lidt ensom og op ad bakke. Som da hele fire Viborg-byrådsgrupper fra De Radikale, Konservative, SF og Socialdemokratiet i september 2016 - på et kritisk tidspunkt i processen - sendte indlægget "Motorvej er Kristian Pihl fatamorgana".

Til alt held fik denne lidet hjælpsomme lokale melding ikke ændret på, at der med bred politisk opbakning - inklusiv S på landsplan - blev igangsat en omfattende undersøgelse af linjeføringen af den jyske parallelmotorvej ("Hærvejsmotorvejen") fra Haderslev i syd til Sønderup i nord - via Viborg.

Nu gælder det om at samle kræfterne på tværs af partier om at få fulgt op på denne undersøgelse i andet halvår af 2019 med henblik på anlægsstart i syd snarest muligt samt fastlæggelse af linjeføringen øst eller vest om Viborg.

Afslutningsvis vil jeg fastholde, at S-trafikudspillet er luftigt og upræcist. Af transportministerens svar på spørgsmål nr. 372 fra Transportudvalget fremgår, at de nævnte 70 milliarder kroner langt fra rækker til de lange uprioriterede ønskeliste i S-udspillet. Der mangler mindst i omegnen af 45 milliarder kroner.

Det skyldes også partiets stædige fastholdelse af Togfondens komplet ufinansierede fase 2. Jeg ser nu frem til den kommende præsentation af regeringens investeringsudspil. Desuden ser jeg frem til, at S kommer med et mere konkret udspil, så vælgerne rundt omkring i landet - herunder i Viborg - ikke risikerer at købe katten i sækken.

Politik. Pas på Med at købe katten i sækken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce