Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Udbygning af den kollektive trafik


Udbygning af den kollektive trafik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Lars Munkøe, kandidat til byrådet for Socialdemokratiet
Leo Johansen
Læserbrev. 

Læserbrev: En togrejse fra Viborg til Århus eller omvendt er fortsat en langsommelig proces. Lokal togdrift har ikke udviklet sig væsentligt i tidsforbrug, og billetprisen er kun gået opad gennem årene til skade for større brugerinteresse.  Og prisniveauet er i dag betydeligt højere end i Københavns-området.

Strækningen mellem Viborg/Aarhus er på cirka 65 kilometer, og tidsforbruget er cirka 70-80 minutter. Standard enkeltbillet koster 140 kroner.  En S-togs billet på Sjælland med nogenlunde samme afstand koster cirka 50-60 kroner, og tidsforbruget er under det halve.

Det er ikke københavner-forhold eller Sjællands-forhold, vi oplever i det midtjyske på dette område. Tværtimod, og det understreger, at der er et kæmpe behov for at udvikle den kollektive trafik i de kommende år. Skal de større byer i regionen hænge bedre sammen, og er målet større mobilitet i arbejdskraften, er det nødvendigt at investere i en effektiv kollektiv trafik, herunder togdrift. Havde Viborg for eksempel ligget på Sjælland med 50-60 kilometers afstand til København, havde vi oplevet et helt andet billede af togdrift og effektivitet.

De nyeste undersøgelser af erhvervsudviklingen i Danmark viser, at Københavns område er langt foran resten af landet, og kun området omkring Aarhus og de større jyske byer kan påvise en positiv udvikling (inclusiv Viborg), men i en helt anden skala end, hvad der er tilfældet i København og omegn. Og i resten af landet er der kun glimtvis forbedringer.

Initiativer skal der til: såvel udbygning af motorvejsnettet som udbygning af den kollektive trafik. Med hensyn til motorvejsudbygning er Hærvejsmotorvejen fortsat det bedste bud på en langsigtet løsning og som vil styrke den infrastruktur, som blandt andet erhvervslivet efterspørger. Men samtidig skal der stor politisk fokus på en solid og effektiv udbygning af den kollektive tog-trafik mellem byerne og ikke mindst til Aarhus. Viborg i vækst som bosætningskommune og som erhvervskommune er afhængig af udvikling af infrastrukturen.

Det er sikkert og afslappet at køre med tog, og det er et transportmiddel, der skåner miljøet - men effektiviteten mangler - det er udfordringen!