Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Borgmester: Togstop vil give udvikling

Borgmester Torsten Nielsen (K) glæder sig over, at det nu er nedfældet, at toget igen skal stoppe i Sparkær. Arkivfoto: Preben Madsen

Borgmester: Togstop vil give udvikling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgmester Torsten Nielsen (K) glæder sig over udsigten til at få togstop i Sparkær. Det vil give udvikling af hele området og er godt i tråd med kommunens egen bestræbelser på at etablere en nærbane, siger han.

Sparkær: Det vil give ny udvikling til Sparkær og hele nærområdet, at der er udsigt til, at det længe ønskede togstop nu kommer. Det siger borgmesteren i Viborg Kommune, Torsten Nielsen (K).

Baggrunden er en ny aftale om rammerne omkring genudbuddet af togdriften i det midt- og vestjyske mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget. Det er en del af aftale-teksten, at kommende operatører efter udbuddet i 2020 er forpligtet til at stoppe på fem nye stop - deriblandt Sparkær.

- For Sparkær vil det jo betyde, at der er syv-otte minutter i offentlig transport til Viborg med toget mod 40 minutter i en bus i dag, så det betyder da rigtigt meget for udviklingen i både Sparkær og resten af nærområdet. Så det hilser jeg absolut meget velkomment. Jeg ser det også som et skulderklap fra Christiansborg til de planer om at etablere en nærbane i Viborg Kommune, som vi selv har arbejdet med i løbet af det seneste år, siger Torsten Nielsen.

Han bor som bekendt selv i Sparkær og blev selv formand for det såkaldte togstandsningsudvalg, der blev nedsat i 2008 for at arbejde for et trinbræt eller et regulært togstandsningssted i Sparkær. Derfor er der specielt, at man nu er nået så vidt med planerne, at det er nedfældet i en aftale, at togstoppet kommer.

- Det er altid rart, når det lykkes at få realiseret noget, man har arbejdet for, og det viser jo, at alt godt kommer til dem, der vil vente på det, siger han.

Finansiering

Der er ikke afsat penge i kommunens budget til at finansiere selve trinbrættet eller togstandsningsstedet endnu.

- Der har været afsat penge til at få det undersøgt, men der er ikke penge klar til at få lavet togstoppet rent fysisk. Men der skal vi også mødes med Transportudvalget på Christiansborg, så vi får afklaret, om det er et trinbræt eller et togstandsningssted, eller hvad det rent fysisk skal være for en løsning. Og hvad det koster, og hvem der skal betale hvad, siger Torsten Nielsen.

I en rapport fra Trafikstyrelsen fra 2008 regnede man med en udgift på omkring syv millioner kroner for et togstandsningssted, men togstandsningsudvalget i Sparkær indhentede selv et tilbud på det samme arbejde, og det lød på mellem 2,8 og 3,2 millioner kroner.

- Det tilbud har jeg stadig liggende, selv om det nok skal opdateres. Men vi må jo have fat i dem, der har erfaring med den slags, for at høre til priserne. Det er jo ikke så tit, at der etableres nye togstop herhjemme, siger Torsten Nielsen.