Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Cement under neglene og mursten i hænderne

Eleverne fra Hammershøj Skole byggede små huse og målte deres evne til energi-isolering. Foto: Naturvidenskabernes Hus

Cement under neglene og mursten i hænderne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Elever fra 8. klasse på Hammershøj Skole prøvede kræfter med at mure minihuse og måle isoleringsevne på Hammershøj Teglværk.

Hammershøj: På Hammershøj Teglværk stod dagen i konkurrencens tegn, og banen var kridtet op: de massive mursten var oppe imod cellestenene. For hvilket materiale er mest effektivt, når det kommer til isoleringsevne?

Det var det spørgsmål, som 8. klasse fra Hammershøj Skole i mandags skulle besvare, da de besøgte Hammershøj Teglværk. Dagens praktiske opgave gik ud på at bygge et minihus med cement og mursten, isolere dette og efterfølgende måle, hvilken type mursten der har den bedste isoleringsevne. Eleverne havde hænderne fulde, og samtidig fik de en smagsprøve på murerfaget - og lige netop det, at eleverne selv prøver kræfter med håndværket i praksis, mener lærer Kjeld Iversen er vigtigt:

- De får lov til at prøve og se, at de ting, vi normalt laver i laboratoriet, kan bruges ude i virkeligheden. På den måde giver naturfag mening for dem. Tit bliver det teoretisk, hvor det bliver aha-forsøg, men her kommer de ud og ser det i virkeligheden, og så skal de selv prøve at lave tingene."

Da eleverne kom i gang med byggearbejdet erfarede de, at både det gode håndværk og kommunikation er væsentligt, når der skal bygges. Projektleder Jonas Bønsø finder det vigtigt at give eleverne et indblik i de forskellige arbejdsopgaver hos Hammershøj Teglværk:

- Eleverne er på besøg for at se tingene i virkeligheden. De har haft teori omkring emnet i skolen, og derfor kan de egentlig allerede nu sige, hvilket materiale der isolerer bedst, men her prøver de tingene i praksis. Vi vil gerne være med til at give et indtryk af, hvad kan man blive efter folkeskolen - lige fra operatør til administrativ medarbejder, siger han

 

To besøg på teglværket

Besøget hos Hammershøj Tegl var nummer to i rækken. I uge 43 lavede eleverne fra Hammershøj Skole energimålinger på teglværket for at erfare, hvordan forskellig energi anvendes og genanvendes. I mellem det første og andet besøg var eleverne tilbage på skolen, hvor de arbejdede med, hvad overskydende energi kan bruges til.

Besøget på Hammershøj Teglværk er en del af et projekt lanceret af Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro. Projektet bærer navnet "Sammen om fremtidens skole" og er et samarbejde mellem Naturvidenskabernes Hus og foreløbigt tre kommuner, nemlig Norddjurs, Herning og Viborg kommuner og en lang række virksomheder og skoler i de tre kommuner. I Viborg Kommune er otte skoler og ni virksomheder med i projektet. Projektet fortsætter frem til og med 2019, hvor det er planen, at i alt ti kommuner skal deltage. Projektet er støttet af A.P Møller Fonden.