Forsøg: Biler skal kunne køre i smallere spor

Med det såkaldte LKA-system, vil vejbanerne kunne indsvævres og dermed give mulighed for flere spor på en motorvej - uden at hele vejen skal udvides. Arkivfoto

Forsøg: Biler skal kunne køre i smallere spor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Karup: Med et bil- og vejstyringssystem, der kan sikre, at bilerne under kørslen holder sig i et smalt vejspor på lande- og motorveje, lader det sig gøre at øge trafikmængden uden, at det nødvendigvis fordrer udbygninger af vejene.

Det er i hvert fald, hvad det statlige vejdirektorat håber på. Og liden sættes især til Lane Keeping Assistance (LKA), som gør, at bilen kan holde vognbanen mere præcist, end hvis et menneske styrer bilen.

Systemet fordrer, at naturligvis, at både biler og vej er koblet på det digitale LKA, og det varer nok nogle år, før det sker. Dog er forventningen, at halvdelen af de nye biler om et par år har LKA installeret, og at en del danske veje tilsvarende kan være koblet på inden for 5-10 år.

Forleden blev LKA-systemet afprøvet på en lukket vej - en tidligere startbane - ved Flyvestation Karup.

Tv Midt/Vest var med til forsøget, og ifølge Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet, var udbyttet positivt, selvom automatpilot-systemet næppe er færdigudviklet. Blandt andet skal der en menneskehånd på rattet, når der er markante sving på en vej.

Men ellers er ideen, at man med LKA kan indsnævre en kørebane fra de nuværende 3,5 meter til omkring 2,7 meter. Det betyder, at vejmyndighederne ikke altid er nødt til at udvide en motorvej, når antallet af spor øges. Derved kan der spares mange penge.

jøp

Forsøg: Biler skal kunne køre i smallere spor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce