Hjælp og penge til iværksættere med ideer til sunde fødevarer

Producenten af de fermenterede drikke fra Blid har fået både finansieringer og gode kontakter med de potentielle kunder ud af iværksætter-projektet. Som et resultat af projektet fik drikkene fra Blid en plads på hylderne i 10 udvalgte Irma-butikker i Købehavnsområdet. Pr-foto

Hjælp og penge til iværksættere med ideer til sunde fødevarer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Agro Business Park i Foulum er med til at hjælpe iværksættere i gang med at producere sunde fødevarer og skaffe investeringer via crowdfunding.

Foulum: Iværksætterens drøm kan blive til virkelighed takket være et nyt initiativ, som Agro Business Park i Foulum har været med til at udvikle. Det gælder om at finde frem til iværksættere, der har et bud på, hvad der kan blive morgendagens sunde og/eller bæredygtige fødevarer.

Initiativet hedder Coop Inkubator og giver ti heldige virksomheder muligheden for at få et mentorforløb og en kampagne på Coop Crowdfundings hjemmeside. Initiativet er et samarbejde mellem Coop Crowdfunding, Agro Business Park A/S, CPH-Food og Future Food Innovation, som også har udgangspunkt i forskerparken.

Der indgår crowdfunding i initiativet. Det vil sige, at almindelige forbrugere investerer små beløb, som tilsammen kan blive store, i ideerne. Et tidligere projekt ved Coop Crowdfunding, Fejø Frugt, fik indsamlet 1,3 millioner kroner gennem mindre beløb fra almindelige danskere, som troede på projektet.

Mere end penge

For Luise Falhof, som er ejer af virksomheden Blid og tidligere deltager i et forløb ved Coop Crowdfunding, har det betydet meget mere end kroner og ører. Virksomheden producerer fermenterede drikke.

- Vi har fået rigtig meget ud af at være med. Det har selvfølgelig både været de penge, vi fik ind, men næsten vigtigere er al den omtale og de kontakter, som vi har fået via projektet. Samlet set har det genereret fem medieomtaler i store danske medier, hvor en af dem har ført til tre større kunder, siger hun i en pressemeddelelse.

For iværksættere og mindre virksomheder er det en udfordring at få hul igennem til detailhandlen.

- Vi oplever ofte, at iværksættere og små virksomheder har svært ved at komme ind i detailhandlen, fordi de ikke passer ind i de systemer og mængder, som kæderne kører med. Med det her forløb ønsker vi netop at hjælpe iværksættere og mindre virksomheder, der producerer sunde og/eller bæredygtige fødevarer frem til deres første salg, fortæller Kathrine Vejgaard Stage, der er food team leader i Agro Business Park.

Initiativet kan åbne døren til detailsalget, men vigtigst af alt får deltagerne værdifuld viden, der klæder dem bedre på til at få deres produkt klar til markedet. Derudover får de en direkte adgang til de forbrugere, som ønsker at støtte dem, og de får konkret feedback på deres produkt.

Dialog med kunderne

Deltagerne får gennem et crowdfunding-projekt også adgang til alle, der har bidraget til deres projekt, og som potentielt kan blive vigtige ambassadører for deres virksomhed på den videre rejse. Et værdifuldt element ifølge Luise Falhof:

- Vi har fået gode input fra dem, som har støttet vores projekt både i forhold til produkterne og med forslag til nye salgssteder. Det er fedt at have muligheden for at komme i dialog med så bredt et udsnit af kundemålgruppen, siger hun.

Deadline for ansøgere, der gerne vil deltage, er den 13. september. Ud fra ansøgningerne udvælges 10 virksomheder til forløbet, som begynder oktober 2019 og fortsætter hen over efteråret. Allerede til foråret i 2020 vil nye produkter fra forløbet sandsynligvis være at finde på Coop.mad.dk og i udvalgte Coop-butikker.

Hjælp og penge til iværksættere med ideer til sunde fødevarer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce