Højere priser og færre afgange på Karup-rute: Flyselskab bløder på begge sine indenrigsruter

Danish Air Transport (DAT) har mistet mange passagerer på ruten mellem Karup og København, men det er angiveligt ikke gået ud over flyselskabets indtjening på ruten. Arkivfoto: Morten Dueholm

Højere priser og færre afgange på Karup-rute: Flyselskab bløder på begge sine indenrigsruter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danish Air Transport (DAT) har mistet over 16 procent på både ruten Karup-København og Bornholm-København, men det er angiveligt ikke gået ud over indtjeningen.

Karup: Som omtalt i folkebladet forleden gik passagertallet på DAT-ruten mellem Midtjyllands Lufthavn ved Karup og København Lufthavn i Kastrup ned med godt 12.000 svarende til 16,5 procent i første halvår af 2019.

Ifølge luftfartsmediet Check-in.dk er det ikke alene denne indenrigsrute, der har det svært for tiden. Samlet set gik passagertallet på de seks indenrigsruter i Danmark ned med 5,5 procent i samme periode.

Men Danish Air Transports (DAT) to ruter - den anden er mellem Bornholm og København - bærer altså en stor del af den samlede nedgang. Ifølge Check-in.dk omkring 70 procent.

På de to DAT-ruter var tilbagegangen samlet på 32.154 passagerer. Procentvis var nedgangen næsten helt ens. På Bornholm-København var det et minus på 16,2 procent. Antalsmæssigt var det 21.889 færre.

På begge ruter er der kommet færre, daglige afgange. På hverdage var DAT sidste år oppe på ni mellem Midtjylland og København. I år har det højst været syv. Det er af lufthavnsledelsen i Karup angivet som hovedforklaringen på de færre passagerer.

Midtjyllands Lufthavn så gerne, at DAT var fortsat med sidste års ni daglige afgange, men flyselskabet har valgt at reducere til syv på hverdage - og færre i weekender og ferieperioder. Arkivfoto: Morten Dueholm
Midtjyllands Lufthavn så gerne, at DAT var fortsat med sidste års ni daglige afgange, men flyselskabet har valgt at reducere til syv på hverdage - og færre i weekender og ferieperioder. Arkivfoto: Morten Dueholm

Virkeligheds-justering

Robert Rungholm, kommerciel chef i DAT, peger både på de færre afgange og stigende billetpriser:

- Vi har hævet vores priser, og det er især gået ud over de privatrejsende. Samtidig er der færre afgange og dermed færre sæder til salg, hvilket naturligt vil give et fald i passagertallet, siger DAT-chefen til Check-in.dk.

Det betyder dog ikke, at DAT har fået en dårligere forretning på Karup-ruten. For det er nogle urentable afgange, der er skåret væk.

- Vi justerer hele tiden efter den virkelighed, som vi bliver mødt med, og lige nu tror vi, at vi har fundet det rigtige frekvensniveau for Karup-ruten, siger Robert Rungholm.

Han begrunder i øvrigt de forhøjede billetpriser med, at flyselskabets CO2-omkostninger er femdoblet over de seneste par år.

Højere priser og færre afgange på Karup-rute: Flyselskab bløder på begge sine indenrigsruter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce