Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kortere skoledage i Sparkær og Mønsted

På Sparkær Skole glæder den pædagogiske leder Jens Johansen sig over, at forsøg med kortere skoledage og flere lærere i flere timer betyder at der skal ansættes en lærer mere på skolen. Arkivfoto: Morten Dueholm.

Kortere skoledage i Sparkær og Mønsted

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den understøttende undervisning forsvinder, og der kommer flere timer med to lærere på Mønsted og Sparkær skoler.

Sparkær/Mønsted: Der venter kortere skoledage på Mønsted og Sparkær skoler i foråret. Her vil den såkaldt understøttende undervisning sidst på skoledagen nemlig blive konverteret til flere timer med to lærere til stede.

Det er fællesbestyrelsen for de to skoler, der har taget beslutningen om at gennemføre tiltaget som et forsøg, hvilket bestyrelserne har mulighed for i henhold til folkeskolereformen, der jo betød, at skoleklasserne landet over har fået længere skoledage med understøttende undervisning som et nyt tiltag.

De to lokale skoler samler nu den tid, der hidtil er gået til understøttende undervisning og pausetid, og får så flere undervisningstimer med to voksne i klasse ad gangen. Det betyder i praktis også, at skoledagen bliver en time kortere alt efter hvillen årgang man går på. På Sparkær Skole træder ændringen allerede i kraft på mandag efter ferien.

I en video om tiltaget forklarer skolens pædagogiske leder, Jens Johansen, at man håber at skabe bedre bedre trivsel og øge fagligheden for eleverne på skolen:

- Det sker med ambitionen om, at vi hermed kan styrke elevernes faglige færdigheder og trivsel positivt, påpeger Jens Johansen der i øvrigt glæder sig over, at skolen skal ud og ansætte en ny lærer som følge af ændringen i timetallet, og altså en ekstra ressource, der bringer lærerstaben op på 10 lærere.

Formanden for byrådets børne- og ungdomsudvalg, Claus Clausen (V) synes, det er fint, at nogle skoler går andre veje, når der nu er muligheden for det.

- Hvis det kan give børnene bedre udbytte, så vil det være dumt ikke at prøve det. Hvis det ikke virker, kan man jo gå tilbage til det gamle, men det hele handler jo om, at børnene skal have det bedste udbytte, og så er det fint at man har muligheden for udfordre det bestående. Jeg håber selvfølgelig, at vi får en erfaringsudveksling, så alle de bedste erfaringer kommer alle de øvrige skoler til gode, siger Claus Clausen.