Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Legendarisk Mercedes skal på museum

I et interview med folkebladet fra 2015 gav Lauritz Lauritzen udtryk for, at han ønskede at skille sig af med sin helt særlige Mercedes-Benz 320 Cabriolet B årgang 1938. Nu er det lykkedes ham. Arkivfoto: Dorte Søgård Schou.

Legendarisk Mercedes skal på museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lauritz Lauritzen, Klejtrup, har solgt sin Mercedes-Benz 320 Cabriolet B med en helt særlig historie til et museum.

Klejtrup: Det er ikke hvilken som helst Mercedes, som det nu er lykkedes Lauritz Lauritzen fra Klejtrup at få solgt. Der er nemlig tale om en Mercedes-Benz 320 Cabriolet B årgang 1938, som ifølge Nordjyske.dk er solgt til Egholm Museum på Sjælland, hvor den præsenteres den 7. februar.

Det er efterhånden to år siden at den tidligere mekaniker fra Klejtrup bestemte sig for at skille sig af med bilen, som ellers har fulgt ham i mange år. Han så bilen første gang i 1980 og brugte siden 6500 arbejdstimer og 11 år før bilen stod istandgjort og køreklar. Senere fandt han så ud af, at bilen gemte på en ganske særlig - og dramatisk - historie. Alt taler nemlig for, at bilen har tilhørt den fremtrædende nazist Reinhard Heydrich, og at det også var den bil, som Heydrich blev dræbt i ved et attentat i Prag i 1938.

En fantastisk bil

Tilbage i 2015 sagde Lauritz Lauritzen nej tak til et bud på bilen på 2,4 millioner kroner. Auktionshuset, hvor den var sat til salg, vurderede den til omkring tre millioner kroner - måske højere hvis den rigtige køber meldte sig. Det gjorde den ikke, og Lauritz Lauritzen beholdt bilen.

I et interview med Viborg Stifts Folkeblad fra samme år gav han udtryk for, at han var ved at være mæt af de oplevelser og megen opmærksomhed som bilen altid har medført. Også alderen var begyndt at blive et emne for den dengang 73-årige tidligere automekaniker:

»Man skal i øvrigt også tænke på, at det jo er en gammel bil. Derfor skal man virkelig have antennerne ude i trafikken, fordi den er så tung. Når man kører rundt i 2,5 ton bil uden bremseforstærker eller servostyring, skal man være vaks på en helt anden måde, og det stemmer måske ikke længere helt overens med min alder,« sagde han dengang til folkebladet og tilføjede

»Men det er en fantastisk bil at køre i.«

Legendarisk Mercedes skal på museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.