Lovforslag uden solidaritet skuffer lokal lufthavn

Københavns Lufthavne (billedet) sparer på udgiften til sikkerhedskontrol, fordi mange af passagererne i forvejen er gået i gennem security i mindre provinslufthavne. Arkivfoto

Lovforslag uden solidaritet skuffer lokal lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den særlige pulje til en mere solidarisk deling af udgifter til lufthavnssikkerhed er ikke med i forslag til ny luftfartslov.

Karup: Det ser alligevel ikke ud til, at Midtjyllands Lufthavn vil kunne spare penge til nyt sikkerhedsudstyr, som lufthavnen ifølge EU-regler skal investere i.

I hvert fald er det ikke i forslaget til ændring af luftfartsloven inkluderet, at der skal oprettes en særlig og solidarisk sikkerhedspulje, som ville kunne lette udgiften for mindre lufthavne som den ved Karup.

Det havde ledelsen for Midtjyllands Lufthavn ellers sat næsen op efter. Blandt andet fordi den lokalt valgte folketingspolitiker og transportordfører for regeringspartiet Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, har talt varmt for en sådan pulje.

Udgifterne til sikkerhed udgør ifølge lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen omkring 40 procent af de samlede driftsudgifter for Midtjyllands Lufthavn. Udgifter, som med nye krav udsprunget af terrorlovgivning med videre er steget og steget de senere år.

Lufthavnen står igen foran at skulle investere et millionbeløb i nyt sikkerhedsudstyr, og Frans Bjørn-Thygesen mener, at det vil være helt rimeligt, hvis de store lufthavne - især Københavns i Kastrup - bidrog, idet sikkerhedstjekket af rejsende i Karup jo er med til at gøre tjekket billigere i København. Cirka en tredjedel af de rejsende fra Karup fortsætter flyvende ud i verden fra Kastrup - uden at de skal i gennem sikkerhedskontrol igen.

Midtjyllands Lufthavns chef, Frans Bjørn-Thygesen, mener, at udgifterne til sikkerhedskontrol burde fordeles mere solidarisk mellem de danske lufthavne. Arkivfoto: Morten Dueholm
Midtjyllands Lufthavns chef, Frans Bjørn-Thygesen, mener, at udgifterne til sikkerhedskontrol burde fordeles mere solidarisk mellem de danske lufthavne. Arkivfoto: Morten Dueholm

Ændringsforslag på vej

Kristian Pihl Lorentzen har samme grundholdning og har også tidligere foreslået en puljemodel, hvor de store lufthavne med udenrigsruter betaler noget til de mindre indenrigslufthavne som den ved Karup.

Men det er altså ikke med i luftfartlovforslaget, der kommer til første-behandling i Folketinget den 20. marts.

Kristian Pihl Lorentzen mener dog ikke, at det er for sent at få det med i den endelige lov.

- Jeg er stadig optimist. Jeg forventer, at der kommer et ændringsforslag, for det er rigtig vigtig håndsrækning til de mindre lufthavne, siger han.

Den reviderede luftfartslov, som bygger på den luftfartsstrategi, som regeringen offentliggjorde sidste år, skal efter planen vedtages inden sommer og træde i kraft den 1. juli i år.

Lovforslag uden solidaritet skuffer lokal lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce