Markant tilbagegang for den lokale lufthavn

2018 blev et markant tilbagegangsår for Midtjyllands Lufthavn, hvor Danish Air Transport med ruten til København står for de fleste flyvninger. Arkivfoto: Morten Dueholm

Markant tilbagegang for den lokale lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Midtjyllands Lufthavn mistede otte procent passagerer i 2018. Især i årets sidste halvdel gik det galt. Lufthavnschefen tror dog på fremgang i 2019.

Karup: - Vi er desværre gået tilbage igen.

Lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen er i sagens natur ikke tilfreds med, at Midtjyllands Lufthavn mistede cirka otte procent passagerer i 2018 i forhold til året før.

Med tilbagegangen kom lufthavnen ved Karup ned på omkring 134.000 i alt, når antallet af afrejsende og ankommende passagerer lægges sammen.

Det er andet år i træk, at Midtjyllands Lufthavn må notere sig tilbagegang. Sidste år var nedgangen i forhold til 2017 på fem procent. Dermed har lufthavnen på heden mistet omkring 20.000 passagerer på to år.

Nedgangen skal dog ses i forhold til, at 2017 var et markant fremgangsår, hvor Danish Air Transport (DAT) som ny operatør løftede passagertallet med omkring 20 procent i forhold til 2016.

Lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen må
Lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen må "desværre" notere sig, at lufthavnen ved Karup mistede otte procent passagerer sidste år. Arkivfoto: Morten Dueholm

Færre afgange

Frans Bjørn-Thygesen noterer sig, at lufthavnen trods alt stadig har flere rejsende igennem, end da Norwegian før fløj på ruten til København. Og ikke mindst at der er flere afgange - og ankomster - end den gang. Noget, som det midt- og vestjyske erhvervsliv efterlyste og fik med DAT's ruteovertagelse.

Dog satte DAT i løbet af sidste år frekvensen ned fra ni til syv hverdags-gange tur/retur til hovedstaden. Og det, tror lufthavnschefen, er en væsentlig årsag til, at passagertallet faldt så drastisk i 2018 - totalt set. I første halvår var tilbagegangen nemlig "kun" på fire procent.

I sommer udtrykte Frans Bjørn-Thygesen således forhåbning om, at DAT med tilretning af afgangs- og ankomsttider kunne hente flere passagerer i årets sidste halvdel og dermed måske nå status quo i 2018 i forhold til 2017.

Men det kom altså til at gå anderledes.

- Det har jo været et problem, at de mest populære morgen- og eftermiddags-afgange har været udsolgt. Det betød jo, at nogle måtte finde andre måder at komme afsted på. Sidst på året satte DAT jo større fly ind på nogle afgange, men det fik først for alvor virkning i december, siger lufthavnschefen.

Interessekonflikt

Han erkender, at der grundlæggende kan være en interessekonflikt mellem lufthavnen og DAT som ruteoperatør. Lufthavnens indtægt er en afgift per afrejsende passager - jo flere jo bedre. DAT vil naturligvis også gerne have så mange rejsende som muligt. Men det er også vigtigt at få fyldt flyene op. Derfor er antallet af afgange som sådan ikke afgørende for luftfartsselskabets indtjening.

Frans Bjørn-Thygesen pointerer dog, at samarbejdet mellem de to parter er udmærket. Og efter den ret markante tilbagegang i 2018 tror han på et bedre 2019.

- Vi vil - forhåbentlig sammen med DAT - være endnu mere fokuseret på, hvad erhvervslivet ønsker af os. Samtidig håber vi på flere privatrejsende, når vi i år kommer med i Rejseplanen.dk, siger han.

Markant tilbagegang for den lokale lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce