Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Når de små er i lære hos de store

Børnene på Ulbjerg Skole og Ulbjerg Børnehave arbejder i denne uge sammen. Her ses fra venstre: Noah på fem år, lærerinde Karen Arkenstejin i midten og Rebecca på 11 til venstre. Foto: Jesper Krogshave

Når de små er i lære hos de store

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Selvom man har flere år i mellem sig, kan man godt lære noget af hinanden. Det princip udnytter Ulbjerg Skole i denne uge, hvor skoleelever og børn fra børnehaven arbejder side om side.

Ulbjerg: - Rebecca, hvordan laver man en fisk i ler?

- Du laver en rund en med hale. Ligesom den jeg tegner, bare mindre.

Rebecca og Noah går på Ulbjerg Skole, og selvom hun er 11 år, og han er fem, så arbejder de sammen i denne uge. Skolen har nemlig emneuge, hvor de lærer om dyr fra hele verden.

Mandag var 130 af skolens børn fra seks klassetrin og børnehaven på tur i Aalborg Zoologiske Have, og resten af ugen arbejder børnene sammen på tværs af alder. Fordelt på flere grupper dykker elever og børnehavebørnene ned i forskellige emner, som for eksempel Grønland, regnskoven eller savannen.

 

 

Stærkt makkerpar

Rebecca og Noah har om Grønland. I dag udfolder de sig kreativt, da de er ved at lave en landskabskasse med isbjerge og grønlandske dyr. Kassen er i pap, og dyrene er i ler. Og på trods af aldersforskellen får begge børn noget ud af det.

- Rebecca hjælper mig med at lave isbjerge og vand og sådan noget. Det er rigtig sjovt, siger Noah.

Og hans makker i dag, Rebecca, mener ligeledes ikke, at det er et problem, at hendes makker er yngre.

- De små er rigtig gode til at male og finde på ting, siger hun.

Lige nu laver Noah små fisk i ler, som deres sæler skal "spise". Sælerne skal blive til føde for isbjørnene. På den måde lærer børnene om fødekæden i naturen.

Mesterlære

Og det er heller ikke tilfældigt, at skolen blander de unge med de ældre elever. Lærer Karen Arkesteijn fortæller, at man sætter de yngste i en form for mesterlære.

- Det styrker først og fremmest fælleskabet, men de små synes også det er utroligt fedt, når de store fortæller om noget, de har læst. På den måde giver de store videre af deres viden, fortæller Karen Arkesteijn.

- De store bliver samtidig bedre til deres stof, fordi de skal videreformidle.

Både skolebørnene og børnehavebørnene deltager i emneugen. Mens børnehaven er med, er der fokus på det kreative. Senere på dagen smutter de helt små, hvorefter der bliver taget hul på den mere faglige undervisning.