Sikkerhed kan blive billigere for lille lufthavn

Sikkerhedskontrol udgør 40 procent af driftsudgifterne i Midtjyllands Lufthavn. En ny lov vil ændre lidt på det i positiv retning. Arkivfoto: Preben Madsen

Sikkerhed kan blive billigere for lille lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med en ny lov vil Midtjyllands Lufthavn få penge-hjælp til nyt sikkerhedsudstyr. Sikkerhed vil dog stadig være en stor omkostning.

Karup: Med en ny luftfartslov, der ventes vedtaget inden sommerferien næste år, bliver mindre lufthavne som den ved Karup delvist aflastet for kommende, nødvendige udgifter til nyt udstyr vedrørende sikkerhedstjek af de rejsende.

Det oplyser Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstres folketingsgruppe, der på vegne af sit parti sidste år foreslog en såkaldt puljemodel, hvor danske lufthavne solidarisk betaler for al sikkerhedskontrol. I modsætning til nu, hvor sikkerhedstjek er en forholdsmæssig langt større udgift for eksempelvis Midtjyllands Lufthavn end for store som Billund og Københavns Lufthavne.

Ifølge lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen udgør udgifterne til security, som det hedder i fagsproget, omkring 40 procent af driftsudgifterne for Midtjyllands Lufthavn.

Hvor meget udgiften falder med den nye lov, tør han endnu ikke byde på. Besparelsen vil dreje sig om investeringer i nyt udstyr såsom krops- og bagagescannere. Udgifterne til personalet vil ikke mindskes - med mindre ny teknologi betyder, at der behøves færre folk ved check-in.

 

Lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen betegner det som godt nyt, at Midtjyllands Lufthavn vil kunne spare på udgifterne til indkøb af nyt sikkerhedsudstyr. Arkivfoto: Morten Dueholm
Lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen betegner det som godt nyt, at Midtjyllands Lufthavn vil kunne spare på udgifterne til indkøb af nyt sikkerhedsudstyr. Arkivfoto: Morten Dueholm

"Fantastisk nyhed"

Kristian Pihl Lorentzen have gerne set, at også personaleudgifterne blev fordelt solidarisk - og det samme havde naturligvis Frans Bjørn-Thygesen. Men EU-regler spænder angivelig ben for den model. 

Alligevel kalder de det begge "en fantastisk god nyhed", at der nu bliver brudt med princippet om, at hver lufthavn betaler for sig selv, når det gælder sikkerhed og kontrol.

- Ændringen vil helt sikkert kunne mærkes positivt, men det redder ikke lufthavnens økonomi. De stadig skrappere krav til sikkerhed, som jo er en national opgave, vi er pålagt, vil også fremover udgøre en stor omkostning, tilføjer Frans Bjørn-Thygesen.

Sikkerhed kan blive billigere for lille lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce