Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Som ventet stort 2016-minus i lufthavn

Midtjyllands Lufthavn ved Karup havde næsten 20 procent flere passagerer i 2016 end 2015, men årsregnskabet viste igen et stort underskud. Foto: Morten Dueholm

Som ventet stort 2016-minus i lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trods en femtedel flere passagerer end året før gav Karup - nu Midtjyllands - Lufthavn et underskud på 5,3 millioner kroner.

Karup: 2016 blev som ventet endnu et underskudsår for Karup Lufthavn, som jo nu hedder Midtjyllands Lufthavn.

Af årsregnskabet fremgår det, at underskuddet efter afskrivninger blev på 5.344.000 kroner. I det oprindelige budget regnede ledelsen med et minus på 2.807.000 kroner. Men det blev undervejs korrigeret til 5.456.000 kroner, hvilket altså næsten kom til at holde. Om end resultatet altså blev en smule bedre end estimeret.

Underskuddet i 2016 fremkom på basis af en nettoomsætning på 17.302.000 kroner, hvilket faktisk var 1,8 millioner kroner mere end året før - 2015 - hvor underskuddet blev på lidt over 6,1 million kroner.

I ledelsesberetningen tilknyttet årsrapporten for 2016 hedder det, at "den væsentligste årsag til afvigelsen mellem oprindeligt budget og det endelige regnskabsresultat (er) at passagertallet har været mindre end budgetteret, yderligere omkostninger til skærpet sikkerhedskontrol, ekstra omkostninger til asfaltering af forpladsen og forøgelse af bygningsafskrivninger".

Angående færre passagerer end forventet kan det ses i forhold til en overordentlig stor optimisme, da 2016-budgettet blev lagt. For rent faktisk steg antallet passagerer med 19,8 procent i forhold til året før.

Det samme var tilfældet med den skærpede sikkerhedskontrol, som ifølge lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen efterhånden udgør omkring 40 procent af de samlede driftsudgifter og dermed er en stor, økonomisk belastning for den lille lufthavn.

Økonomisk pres

Årsberetningen for Karup/Midtjyllands Lufthavn fortæller altså om en fælleskommunalt ejet virksomhed under pengemæssigt pres. Men også om en innovativ virksomhed, hvor optimismen og troen på en god fremtid er intakt.

Der peges på, at Midtjyllands Lufthavn på verdensplan ligger i toppen med hensyn til punktlighed for ankomster og afgange. Ledelsen fortæller også om en vellykket markedsføring, hvor man med en navnekonkurrence sidste år fik skabt en masse opmærksomhed og øget kendskabet til lufthavnen ved Karup.

Det har dog ikke rykket så meget endnu, at lufthavnen kommer til at løbe økonomisk rundt i år. Der er budgetteret med et underskud på et par millioner kroner. Spørgsmålet er, om det lige som sidste år bliver større end først forventet. I hvert fald er antallet af passagerer på ruten til København ikke fortsat med at vokse i første halvår af 2017. Faktisk er det faldet en lille smule.

Ni ejerkommuner

Sammen med ruteoperatøren, Danish Air Transport (DAT), tror bestyrelsen og ledelsen i Midtjyllands Lufthavn dog på, at det kan lykkes at få årligt en kvart million passagerer til enten at rejse til eller fra i 2019 og frem.

Det fordrer en fremgang i forhold til 2016 på cirka 95.000 rejsende.

Midtjyllands Lufthavn, der jo er beliggende i Viborg Kommune, er et andelsselskab. Andelene ejes af følgende kommuner - Herning, Holstebro, Viborg, Ikast-Brande, Skive, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Struer og Lemvig.

Bestyrelsen består af fortrinsvis kommunalpolitikere. Formand er borgmester H.C. Østerby (S), Holstebro. Næstformand er borgmester Carsten Kissmeyer (V), Ikast-Brande. Viborg Kommune er i den 13 m/k store bestyrelse repræsenteret af borgmester Torsten Nielsen (K) og direktør Claus Bertelsen, Peter Larsen Kaffe.