Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Spil - ej blot til lyst

Maiken Madsen og Karoline Hellberg fra 8. klasse er mest interesseret i det gode gamle brætspil Ludo og har derfor designet et nyt brætspil, der er inspireret af Ludo og et nyere spil, der hedder Partners. Foto: Annelene Petersen

Spil - ej blot til lyst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Meningen med valgfaget game-design på Ørum Skole er at bruge elevernes spillelyst til at også at gøre dem fagligt interesserede i it.

Ørum: De er i gang i fem klokketimer i træk, og nogle gange glemmer de at holde pause - de omkring 20 7-.9.-klasses-elever, der for tiden har valgfaget game-design på Ørum Skole.

Valgfaget kører hver onsdag over syv uger - og slutter i næste uge. Det handler blandt andet om at udnytte elevernes interesse for at spille spil - på telefonen og computer - til noget, der kan bruges i den daglige, faglige læring. Og måske til at gøre nogle af eleverne interesserede i at blive spiludviklere og/eller programmører.

- De spiller jo næsten alle sammen, og de bruger it hver dag, men de har det ikke længere som et fag, siger Mikkel Johansen, der lige som Søren Jønsson er gæstelærer på forløbet, som overordnet styres af lærer Chano Gammelby.

27-årige Mikkel Johansen er også uddannet lærer - og snart tillige programmør. Desuden har han oprettet sig eget firma, Sejd Edutainment, som blandt andet går ud på at udvikle nye it-baserede undervisningsformer og give anvisninger på, hvordan man kan blive programmør og/eller udvikler af egne spil. Eksempelvis har han lavet 19 film, der kan ses på Youtube-kanalen Digismed.

Selv har Mikkel Johansen dyrket digitale spil, siden han var en lille dreng. Ifølge sin firma-hjemmeside har han spillet spil i over 35.000 timer - hvordan han så end har beregnet det.

Pudsigt nok har han også selv gået på Ørum Skole og modtaget it-undervisning i de lokaler, hvor han de seneste uger har inspireret og lært fra sig til nuværende elever.

Mikkel Johansen oplever, at Ørum-teenagerne er gået engagerede til sagen, som i hovedsagen går ud på at udvikle egne spil - både til computer og som brætspil, hvilket er et speciale for Søren Jønsson, der til daglig er tilknyttet firmaet Lemunia.

Ludo-pigerne

Eleverne i game-design arbejder i små grupper, som hver især opfinder og fremstiller et spil. De fleste laver som udgangspunkt et brætspil - som måske senere kan konverteres til noget digitalt. I mange tilfælde er eleverne inspirerede af computerspil, de i forvejen dyrker. En gruppe er i gang med et spil, der involverer troldmænd, bueskytter og riddere. Et andet hold nørkler med noget, de kalder "Gangster War".

Drengene er klart i flertal. Men Karoline Hellwing og Maiken Madsen fra 8. klasse er også med og har dannet deres egen lille gruppe.

- Vi spiller rigtig meget ludo i frikvartererne - og også et spil, der hedder Partners. Det spil, vi laver er nok en blanding af de to spil, men vi har ikke fundet på et navn endnu, fortæller Karoline Hellwing.

Det vigtigste er nok også at blive færdige med spillene - eller at komme så langt som muligt. Onsdag i næste uge - sidste gang med valgfaget - kommer nogle af produkterne nemlig til en slags eksamen. Eleverne kan prøve hinandens spil af, og der kommer også nogle testspillere udefra, fortæller Chano Gammelby.