Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vellykket samarbejde mellem Kulturskolen Viborg og Sødalskolen

Her gælder det strygersammenspil på Løvel Skole. Pressebillede

Vellykket samarbejde mellem Kulturskolen Viborg og Sødalskolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Alle elever i 1., 3., og 5. klasse får tilbud om instrumental undervisning i skoletiden.

Viborg/Løvel: Eleverne på Sødalskolen i Rødding og Løvel får et enestående undervisningstilbud i de kommende år takket være et unikt samarbejde med Kulturskolen Viborg. Den åbne skole er i Viborg fortsat i sin vorden, men nu viser Sødalskolen og Kulturskolen vejen og starter med et pilotprojekt i det nye skoleår. Alle elever i 1., 3., og 5. klasse får tilbud om instrumentalundervisning i skoletiden på hold. Eleverne i 1. klasse får mulighed for at spille violin eller bratsch, i 3. klasse tilbydes tværfløjte og i 5. klasse guitar-undervisning. Målet med projektet er at løfte den generelle musikundervisning via samarbejdet mellem Sødalskolens musiklærere og Kulturskolens lærere og gøre musik til en integreret del af hverdagen.

Det er overordnet et projektmål, at flest mulige børn og klasser kommer til at opleve instrumenttræning og sammenspil på en langt mere kvalificeret og intensiv måde end i den traditionelle og ordinære musikundervisning i folkeskolen. Det er altså et klart formål, at løfte kvaliteten for hele musikundervisningen, så alle børn får et større og udviklingsmæssigt merudbytte af undervisningen end det ville have været tilfældet ved en traditionel musikundervisning.

Man benytter den såkaldte "kompagnon-model", hvor musiklærerne har det meste af klassen samtidigt med at en mindre gruppe modtager instrumentalundervisning af Kulturskolens lærere.

 

Bedre socialt miljø

Palle Kjeldgaard, Musikfagskoleleder Kulturskolen Viborg udtaler:

- Musikken er et fantastisk sprog at give børn for musikken beriger og bevæger. Og vi ved fra andre projekter i Danmark, at de skoler som satser på musik og andre kreative fag, oplever et bedre socialt miljø med mindre mobning og bedre sammenhæng på skolerne, samtidigt med at det at udøve musik fremmer koncentration og indlæring også for skolens andre fag. Det er en fornøjelse at arbejde sammen med Sødalskolen, der nu som den første skole i Viborg har fundet midler til at prioritere musikken. Jeg håber mange andre skoler i Kommunen vil følge trop.

/EXP