Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

50 procent flere biler på centrale Viborg-veje

Johannes Vesterby bød velkommen til en forsamling, hvor politikere og embedsmænd var i overtal. Foto: Jesper Overgaard

50 procent flere biler på centrale Viborg-veje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En by og en bilisme i vækst er centrale emner i Viborgs kommende trafikplan - og for et borgermøde på rådhuset onsdag aften.

Viborg: Frem mod 2036 vokser biltrafikken på Indre Ringvej, Gl. Århusvej og Randersvej med op imod 50 procent, vurderer kommunens planlæggere. Kommunens kommende trafikplan kan dog tage trykket af de i forvejen hårdt belastede veje.

En by i vækst og mange pendlere gør Viborg og omegn til alt andet end en bilfri zone. I et forslag til trafikplan er det også tydeligt, at småveje som Søndersøvej, Vinkelvej og Vibækvej kommer til at lide af forstoppelse, hvis ikke nye veje kan tage imod.

Et borgermøde onsdag aften skulle inspirere folk til at deltage i debatten, inden byrådet vedtager den endelige plan. Forslag og kommentarer skal være fremme senest den 12. oktober.

- Planen er for hele Viborg Kommune. Men for Viborgs midtby gælder planen fra 2012 stadig. Det er tydeligt, at den trænger til forbedringer. Helt presserende er for eksempel spørgsmålet om trafikken i Ll. og St. Sct. Hans Gade, hvor den midlertidige belægning er ved at skride ud, sagde Johannes Vesterby (V), formand for teknisk udvalg, da han bød den noget overskuelige forsamling i rådhusets multisal velkommen.

To nye omfartsveje

Blandt planens mere markante forslag er en omfartsvej sydøst om Viborg fra Randersvej til rute 26. Den kommer dog i karambolage med Viborg Naturpark og ikke mindst Nørreå. I en miljøvurdering gør rådgivere fra Cowi dog op, at plusserne er større end minusserne i det samlede miljøregnskab.

En sådan østlig omfartsvej på otte meter i bredden og med en dobbeltrettet sti på tre meter skal frem mod 2028 klare mellem 4000 og 5000 biler i døgnet. I en lidt mindre skala skal Bjerringbro ifølge forslaget have en omfartsvej mod sydvest. Den skal være syv meter bred plus to cykelbaner. Trafik: mellem 2500 og 3200 biler i døgnet.

På cykelfronten lægger planlæggere og politikere op til endnu mere sti i den i forvejen omfattende "midtjyske cykelstjerne". Målet er sikre cykelruter mellem kommunens større byer.

Smalle sager

Forslaget rummer nogle idéer til, hvor smalle veje kan have godt af ekstra asfalt i siderne. Dertil kommer "to minus én-veje", hvor to smalle vejbaner bliver til én, men med kantstriber, som vigende bilister og cyklister kan deles om. Dén løsning er Silkeborg langt med.

Planen har allerede en lang forhistorie. Under en fordebat bidrog aktive borgere med hele 350 svar, og 500 deltog i en analyse.

Også statens veje optræder i den store sammenhæng. Hele syv af slagsen samler sig i Viborg. Her vokser trafikken med anslået 15 procent. Kendte er planer om en udvidet rute 26 sydvest om Viborg til Aarhus og "Hærvejsmotorvejen", der i øjeblikket optræder som en østlig eller en vestlig mulighed.

Dertil kommer en række enkeltopgaver, for eksempel den hårdt prøvede rundkørsel ved Viborg Kraftvarmeværk. Muligvis skal rundkørslen væk til fordel for et hankeanlæg med en bro.

Forslaget er på 239 sider, og byrådet sætter det endelige punktum i december.