Bag historien: Manden med geværet - var det sjovt, stødende eller clickbait?

Fotocollage: Jesper Bech Pedersen

Bag historien: Manden med geværet - var det sjovt, stødende eller clickbait?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En gang om ugen tager redaktionens journalister dig med bag kulisserne i nogle af de historier, vi har bragt og fortæller om, hvilke journalistiske overvejelser, vi gjorde os. Samtidig er det en anledning for dig til at læse eller genlæse historier, du måske missede i første omgang.

Denne uge fortæller vi om vores journalistiske overvejelser i følgende historier:

1. Manden med geværet på fortovet.

2. Folkebladets podcasts.

1. Manden med geværet - var det sjovt, stødende eller clickbait?
Bliver du stødt, foraget, glad eller noget helt fjerde for en historie, du læser i Viborg Stifts Folkeblad, så skriv til os. Journalistens navn og mail står i starten af hver artikel. Foto: Morten Pedersen

Af journalist Jesper Bech Pedersen:

Onsdag morgen faldt jeg over en lille, hurtig historie på vej ind på avisen. En fyr med et gevær stod ude på fortovet og spejdede op mod taget. Jeg fik en snak med manden, der hedder Preben Asp. Han er skadedyrsbekæmper og var i færd med at skyde uønskede duer på bygningen.

Det blev til en historie med følgende overskrift:

"Mand med gevær på gaden: Jeg ordner alt undtagen ekskoner og kreditorer".

Allerede mens jeg skrev artiklen, tænkte jeg ved mig selv, om jeg var i færd med noget, jeg selv hader at støde på. En såkaldt clickbait-overskrift, hvor læseren lokkes til at klikke på en artikel, som så handler om noget helt andet.

Jeg er nok lige på kanten med den her, men min afvejning var, at sammenholdt med billedet kunne der ikke være nogen tvivl for læserne om, at skytten var ude i en eller anden form for embeds medfør. Jeg ville aldrig have bragt den rubrik uden det tilhørende billede, for så ville man netop bringe folk i tvivl om, hvorvidt en gal mand var på færde.

Bemærkningen om ekskonerne og kreditorerne var en joke, som jeg selv fandt sjov, da Preben Asp fortalte den. Men i disse krænkelsestider har den også potentialet til at virke stødende, fordi den jo rummer et element af mandschauvinisme.

Dagen efter lå der da også en mail i min indbakke fra en læser (en mand), som fandt overskriften stødende. Først og fremmest fordi den mindede vedkommende om de forfærdelige drab i Christchurch i New Zealand for tre uger siden, men også fordi ekskoner, som har været udsat for trusler, måske ikke vil finde overskriften morsom.

Jeg kan tage fejl, men jeg vælger at tro, at selv eventuelt forfulgte ekskoner, der har læst artiklen, er i stand til at skelne værkstedshumor fra voldelige eksmænd.

Når det er sagt, så er jeg glad for, at manden tog sig tid til at skrive til mig. Jeg var ikke enig i hans kritik ret langt ad vejen, men sådan en henvendelse tjener alligevel som en huskekage i forhold til, at et budskab ikke nødvendigvis bliver modtaget på den måde, man som journalist forventer.

Bedøm selv, hvor du står:

Mand med gevær på gaden: Jeg ordner alt undtagen ekskoner og kreditorer

2. Sportsredaktionen laver podcast - men der er meget at tænke over, inden man trykker på optageknappen
Folkebladets sportsredaktør Danni Kristensen og kollegerne låner med jævne mellemrum Radio Viborgs studie for at lave podcast om det lokale sportsliv. Foto: Peder Toft

Af sportsredaktør Danni Kristensen:

Folkebladets sportsredaktion har aldrig været bange for at eksperimentere - og vi har igennem de seneste fem-seks år ad flere omgange forsøgt os med podcast-udsendelser.

Det er dog hver gang gået i sig selv igen efter et stykke tid. Ikke fordi vi ikke havde lyst til at fortsætte, men fordi tidsforbruget simpelthen ikke stod mål med det antal lyttere, der var til udsendelserne.

I løbet af de seneste år er der dog virkelig sket noget. Folk lytter podcast som aldrig før. Og nu er vi så gået i gang igen. Vi låner jævnligt Radio Viborgs studie og trykker på "optag"-knappen og laver udsendelser til viborgfolkeblad.dk.

Vi har dog ventet længe med at gå i gang - simpelthen fordi vi havde rigtig mange overvejelser.

Eksempelvis om hvad det skulle være for en type udsendelser. Skulle det være interviewprogrammer eller rene debat/ekspertsnakke? Mange lignende udsendelser er lavet ved, at to eller flere journalister taler sammen - og så udgiver man det. Men gider folk høre på undertegnede og mine kolleger tale om Viborg FF eller Viborg HK i halve og hele timer?

Er det ikke bedre at få kilder på i form af folk fra klubben eller andre eksperter? Vi er endt med et "både og". Vi vil lave interviewpodcast, da det er en fed mulighed for at lave nogle velplanlagte interviews med noget mere dybde i, da der i en podcast er langt mere "plads" til kilderne end i skrevne artikler, hvor man som journalist måske skal ramme maksimalt 3000 eller 4000 tegn.

Men vi vil også forsøge os med vores egne analyser, hvor vi går i studiet og samler op på kampe eller den seneste tids udvikling i de lokale sportsflagskibe.

En anden væsentlig overvejelse for os: skulle det være gratis udsendelser eller skulle det være betalings-stof? Vi vil rigtig gerne have vores podcasts ud til rigtig mange - og det fede ved podcasts er, at de kan sendes direkte til dig og din mobiltelefon, hvorfra du så kan høre dem, når du cykler, løber eller laver mad. Men skal vi bruge ekstra tid på at lave noget ekstra godt indhold kvit og frit?

Det synes vi ikke. Vores podcast er derfor en del af alt det ekstra, man får, hvis man er abonnent. Det betyder, at vi når ud til knap så mange med indholdet, men til gengæld synes vi også, at det er værd at give vores betalende kunder den fordel.

Og du kan altså komme med på vognen og blive abonnent for sølle 49 kroner om måneden. Det er jo ikke mere end prisen for en sandwich!

Tjek nogle af vores produktioner ud herunder:

Podcast: Energi Viborg arbejder hårdt på at finde robuste løsninger for Viborgs fjernvarme

Podcast: Danmarks største målmandstalent nægter at give op

Podcast: VFF-matchvinder om kongekasse og en kæmpe forløsning

Bag historien: Manden med geværet - var det sjovt, stødende eller clickbait?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce