Bag historierne: Vi gik på jagt efter den "almindelige" dansker

Fotocollage: Jesper Bech

Bag historierne: Vi gik på jagt efter den "almindelige" dansker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En gang om ugen tager redaktionens journalister dig med bag kulisserne i nogle af de historier, vi har bragt og fortæller om, hvilke journalistiske overvejelser, vi gjorde os. Samtidig er det en anledning for dig til at læse eller genlæse historier, du måske missede i første omgang.

Denne uge fortæller vi om journalistikken i følgende historier:

1. Løkke trykkede på knappen, og vi tog valgtemperaturen i virksomheden F&H

2. Med hjertelægen i Virtual Reality-land

1. Så kom valget - og vi gik på jagt efter den "almindelige" dansker
Folkebladet besøgte virksomheden F&H for at spørge diverse faggruper om hvilke emner, der betyder mest for dem, når de inden længe skal i stemmeboksen. Foto: Morten Pedersen

Af journalist Niels-Christian Jönsson:

Der er næsten ingen grænser for, hvor kloge politikerne, diverse institutter og vi journalister er, når vi skal definere, hvilke emner der er de vigtigste i en kommende valgkamp.

Men er det nu også de emner, vi tror?

Grundlæggende ved vi det jo ikke, så hvorfor skulle vi ikke bare lade vælgerne selv fortælle det.

Det var bagrunden for, at vi dagen efter udskrivelsen af valget tog på besøg på F&H of Scandinavia, hvor vi lod et helt tilfældigt udpluk af de ansatte komme til orde.

F&H var valgt, fordi virksomheden har ansatte i mange forskellige faggrupper og dermed sandsynligvis repræsenterer et bredt udsnit af befolkningen, og så lod vi ellers tilfældigheden råde og talte med dem, vi nu mødte på gange, kontorer, lagerhal og kantine.

Fik vi så et klart svar på, hvilke emner der er vigtigst i valgkampen?

Egentlig ikke. Til gengæld fik vi bekræftet, at langt de fleste danskere har en holdning til, hvad deres folkevalgte politikere skal tage sig af på tinge - og at det omfatter et bredt spektrum af emner.

Læs hele historien her:

Valget er meget mere end tidlig tilbagetrækning, miljø og indvandrere (plus-artikel)

2. Vild, vildere, virtuel
Ledende overlæge Jens Refsgaard (til højre) besøgte sammen folkebladet Eon Reality, der har hjemme på Farvervej i Viborg. Foto: Morten Dueholm

Af journalist Jesper Bech Pedersen:

Viborg har fået en enormt spændende virksomhed i Eon Reality, der producerer virtual reality (VR) programmer. I sidste uge inviterede vi os selv på besøg, og direktør Michael Lundorff-Hansen stillede beredvilligt op og lod os afprøve nogle af de nye teknologier, der endnu ikke har ramt markedet.

Det gav i sig selv en fin og læseværdig historie, men på avisen spurgte vi os selv, hvordan vi kunne vi kunne gøre det endnu mere håndgribeligt og relevant for læserne. Svaret blev, at vi inviterede den ledende overlæge fra Hjerteafdelingen på Regionshospitalet Viborg med.

Den var Jens Refsgaard, som lægen hedder, med på, og det gav et ekstra element til historien at høre hans syn på, hvordan VR-teknologien vil kunne bruges i et sundhedsmæssigt perspektiv.

Oven i købet opstod der spontant en idé under besøget, hvor lægen og direktøren kom ind på mulighederne for at anvende VR som forebyggelse i forhold til unge rygere. Tænk hvis en 16-årig ryger kunne opleve - sådan rigtigt opleve, og det er jo det VR kan - hvordan vedkommendes egne lunger vil se ud om 30 år, hvis han/hun fortsætter med at hive røg ned i dem?

Så ud over en reportage fra en spændende virksomhed, kom der altså også en konkret idé ud af besøget. Hvis den bliver til noget, kan du regne med at læse om den her i folkebladet.

Læs mere her:

Video: Sådan ser det ud, når en virtuel håndgranat går af for dine fødder

Virtual reality: Træd ind i den vildeste virkelighed

Test: Hvad mener hjertelægen om virtual reality?

Bag historierne: Vi gik på jagt efter den "almindelige" dansker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce