Borgmester er helt tryg ved filminvestering

Ulrik Wilbek er tryg ved, at Viborg Kommune igen investerer i en julefilm. Arkivfoto: Morten Dueholm

Borgmester er helt tryg ved filminvestering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Politikerne valgte at investere i endnu en julefilm, før man kendte afkastet af den første. Det var nødvendigt, siger borgmesteren, der ikke tvivler på, at man traf det rette valg.

Viborg: Der er masser af gode grunde til at investere i endnu en julefilm - også selvom den seneste blev set af langt færre, end man havde kalkuleret med.

Det mener Ulrik Wilbek (V), borgmester i Viborg Kommune.

Ifølge tal fra Det Danske Filminstitut så lidt over 150.000 "Julemandens Datter" i biografen. Deluca Film, som stod bag produktionen, havde en ambition om at nå 200.000.

- Jeg er enig i, at der er stor forskel på 150.000 og 200.000 i procenter, men når man ser på det som en helhed, så er vi stadig godt tilfredse. Vi ryster ikke på hånden, siger Ulrik Wilbek.

Han fremhæver, at filmen også har solgt omkring 50.000 billetter i Norge, ligesom den vil blive vist seks gange på tv. Særligt sidstnævnte ser Wilbek som et endnu vigtigere vindue ud til verden.

Borgmesteren fremhæver ligeledes, at Deluca Film har lavet en opgørelse, som viser, at man under de ugelange optagelser har spenderet 2,8 millioner kroner på at opholde sig i Viborg Kommune.

Vigtig satsning

De to millioner kroner, man poster i endnu en julefilm, er en del af en større helhed, hvor Viborg skal markeres som byen, danskerne skal valfarte til, når det dufter af jul.

Den slagplan er filmen kun et af elementerne i, minder Ulrik Wilbek om.

- Til næste jul satser vi også på at få DR's julekalenderudstilling. Vi laver en stor julesatsning, og derfor giver det (filmen, red.) god mening. Det kan være lidt tilfældigheder, der gør, om mange ser en film et år og færre, der ser den det næste. Det er dog klart, at hvis den til næste år ryger ned under 100.000, så vil man nok begynde at sige, at vi er ved at være over the hill.

Så der er en smertegrænse et sted?

- Ja, det er der selvfølgelig. Det kan jo også godt være, at der slet ikke bliver lavet flere film, eller at vi hellere vil bruge to millioner kroner på andre tiltag næste gang, men indtil videre synes vi, at det er en fin satsning - og hele vores julesetup er vigtigt for Viborg, siger Ulrik Wilbek.

Burde man ikke have ventet og set, hvordan det gik med filmen, inden man postede to millioner kroner i en ny?

- To millioner kroner ér mange penge for os alle sammen, men situationen var bare, at hvis vi skulle have filmen, så skulle vi træffe beslutningen inden, så længere var den ikke - og jeg tror ikke, at vi havde valgt anderledes, selvom vi havde haft det tal, siger Ulrik Wilbek.

Borgmester er helt tryg ved filminvestering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce