Drejeskive er kulturarv

Drejeskiven bringer nutiden på sporet af et vigtigt stykke jernbanehistorie, mener Kulturarvsstyrelsen. Foto: Jesper Overgaard.

Drejeskive er kulturarv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skiven er nu fredet sammen med remisen på Viborg Banegård - kolliderer ikke med kommunalt ønske om vej og stier i området

Det sker efter en indstilling fra det Særlige Bygningssyn.

En sindrig mekanisme med et håndtag drejer så at sige historiens hjul.
En sindrig mekanisme med et håndtag drejer så at sige historiens hjul.

Spærrer ikke for kommunale vej-plan

I forvejen ligger en fredning som en beskyttende hånd over den gamle rundremise. Netop helheden skal have lov til at forblive, mener bygningssynet.

Viborg Byråd gerne lave en gade på baneområdet og et knudepunkt for tre stier. Og ifølge Kulturarvsstyrelsen er der intet i fredningen der hindrer, at det kan ske.

Remisen den bedst bevarede i landet

Remisen og drejeskiven stod færdig i 1896, og betegnes som den bedst bevarede store remise-bygning fra det 18. århundrede.

Drejeskiven betjener i alt 15 rundbuede dobbeltporte. I alt er der næsten 3000 kvadratmeter under tag. Banedanmark bruger en del som værk-, møde- og opbevaringssted. Også Mariager-Handest Veteranjernbane bruger remisen som værksted for veteran-lokomotiver.

Drejeskive er kulturarv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce