Dyt dyyt - busbesparelserne er tilbage


Dyt dyyt - busbesparelserne er tilbage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Spareplanerne for de regionale busruter er tilbage på bordet. Dog vil lukning af ruter først træde i kraft fra 2019.

REGIONEN: I holder bare snitterne fra vores busruter!

Sådan lød reaktionen fra adskillige lokalsamfund, da Region Midtjylland sidste år i ly af sommerferien meldte ud, at der skulle skæres massivt på det regionale busnet.

Borgerne blev i den grad taget på sengen, men vågnede hurtigt op til dåd.

26.000 underskrifter blev i august afleveret til daværende regionsrådsformand Bent Hansen (S) sammen med et krav om at udskyde besparelserne, så der først kunne blive lavet en ordentlig analyse af, hvordan fremtidens regionale busnet skulle se ud.

Protesten lykkedes. Besparelserne blev udskudt. Men ikke taget af bordet.

Derfor skal der spares
  • Region Midtjylland finansierer næsten 100 regionale busruter, der forbinder de større byer.
  • På samme måde finansierer de enkelte kommuner lokale ruter inden for kommunens grænser.
  • Siden 2007 er regionens udgifter til kollektiv trafik vokset fra at fylde 40 procent til nu 56 procent af budgettet i afdelingen for Regional Udvikling.
  • Busdriften æder således større og større dele af det budget, der også skal betale for indsatser inden for miljø, uddannelse, turisme og erhverv.
  • I 2018 bruger Region Midtjylland 343 millioner kroner kroner til kollektiv trafik ud af Regional Udviklings samlede budget på 617 millioner kroner.

Udgifter større end indtægter

Nu er frikvarteret ovre. Det er tid til at lukke et hul på 40 millioner kroner i budgettet.

- Problemet med, at vi har alt for få indtægter og for store udgifter på busserne, er ikke gået væk siden efteråret, og vi bliver nødt til at finde en løsning. Men vi skal på den anden side have tid til at gøre det ordentligt og have tid til at arbejde løsninger godt igennem med kommuner og borgere, forklarer regionsrådsmedlem Jørgen Nørby fra Lemvig (V), der er formand for Udvalg for Regional Udvikling.

Efter et møde 7. marts foreslår udvalget derfor, at besparelserne skal indfases over en tre-årig periode.

Når plasteret ikke flås af i ét ryk, er det for at få tid til dialog med borgere og kommuner.

Konsekvenser næste år

Derfor går busdriften fri i 2018, men fra 2019 vil der blive lukket og tilpasset ruter. Den fulde besparelse skal være gennemført fra budgetåret 2021.

I mellemtiden må andre dele af området for regional udvikling spare, så busserne kan køre videre i 2018.

- Det er ærgerligt, at vi må nedprioritere andre vigtige områder som miljø, kultur, uddannelse og vores erhvervsudvikling. Men vi anbefaler regionsrådet, at det er prisen for at få tid til at lytte og finde de bedste busløsninger i regionen, og nu skal der udarbejdes en plan for indfasningen af besparelserne, som regionsrådet skal godkende, siger Flemming Knudsen (S), der er næstformand i Udvalg for Region Udvikling.

Dyt dyyt - busbesparelserne er tilbage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce