Efter bundplacering på rangliste: Forstander er ikke bekymret

Forstander Erik Junker er ikke bekymret over, at Hald Ege Efterskole rangerer lavest i undervisningseffekt i Viborg Kommune. Arkivfoto

Efter bundplacering på rangliste: Forstander er ikke bekymret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hald Ege Efterskoles forstander, Erik Junker, er ikke bekymret over Cepos' undersøgelse, som viser, at efterskoles rangerer lavest i Viborg Kommune målt på undervisningseffekt.

Hald Ege: Da den borgerlig-liberale tænketank Cepos offentliggjorde sin årlige rangliste over skolernes undervisnings-effekt, kunne man se Hald Ege Efterskole indtage den nederste placering af alle skoler i Viborg Kommune. Undersøgelsen giver efterskolen et -1 i undervisningseffekt.

Tallet udtrykker, om skolen er i stand til at løfte eleverne fagligt i forhold til deres socioøkonomiske baggrund, som er beregnet på en lang række faktorer. Hvis skolen scorer 0,0 leverer den afgangsresultater som forventet, mens en negativ undervisningseffekt udtrykker, at skolen klarer sig dårligere end forventet.

Forstander Erik Junker er som sådan ikke bekymret, omend han er lidt ærgerlig over, at Hald Ege Efterskole ifølge rapporten fremstår som en dårligere efterskole.

- Det er selvfølgelig ærgerligt, at rapporten viser det, den gør. Men der ligger en forklaring i, at 75-80 procent af vores elever er 10. klasses elever, og kun cirka 40 af dem går i 9. klasse. Det er kun de sidste 40 elever, som undersøgelsen inkluderer, forklarer Erik Junker på en telefonlinje fra Ghana, hvor hele efterskolen i øjeblikket befinder sig.

Nuancér tallene

Ifølge Erik Junker er man nødt til at kigge på de elever, som bliver omfattet på skolen.

- Ud af de 40 elever går 16 af dem i vores læseklasse. Det vil sige, at de modtager ekstra hjælp i undervisningen, men det er klart, at de skal kæmpe mere for at flytte sig på karakterskalaen, siger Erik Junker.

- Men vi er jo stolte af have det tilbud, for vi vil gerne være en efterskole for alle elever i Danmark.

Forstanderen mener derfor, at undersøgelsen er for unuanceret, hvis man vælger at bruge den som katalysator for, hvilken skole er god eller dårlig.

- Sådan er det jo altid med tal. Det er vigtigt at kigge på andre ting, som kan spille ind, afslutter Erik Junker.

I den modsatte ende af ranglisten finder man Houlkærskolen, som scorer 0,8 i Cepos' undersøgelse. Det giver faktisk skolen en placering blandt de 30 bedste skoler i Danmark.

Efter bundplacering på rangliste: Forstander er ikke bekymret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce