Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


En afdeling på vej frem: "Vi har været i et hul, hvor tingene var kaotiske"

Familieafdelingen er på vej i rette retning, lyder det. Arkivfoto: Morten Dueholm

En afdeling på vej frem: "Vi har været i et hul, hvor tingene var kaotiske"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Familieafdelingen har været nede i et hul, og der er stadig bunker af opgaver fra fortiden, som tyngder de ansatte. Men det går bedre, lyder det.

Viborg: Der er stadig et efterslæb fra fortiden, som gør, at de ansatte i kommunens familieafdeling har sager nok, der venter på at blive taget hånd om.

Sager, der vel at mærke hver og en repræsenterer et barn, en ung eller en familie, som er kørt ud på et sidespor.

Men det går bedre i afdelingen. Måske så godt, som det aldrig har gjort før. Det fortæller i hvert fald socialrådgiverne Sara Marie Rasmussen og Julie Galacho. Begge er medlemmer af det såkaldte MED-udvalg, som er Viborg Kommunes hovedsamarbejdsudvalg. Derudover er sidstnævnte arbejdsmiljørepræsentant for sine socialrådgiverkolleger i afdelingen.

- Der er en proces i gang, og tingene bliver ikke ændret fra dag til dag, men set over en fireårig periode har vi aldrig haft det så godt, som vi har det nu, siger Julie Galacho.

- Vi har klart været nede i et hul, hvor tingene var kaotiske, og hvor vi var pressede, men vi er kommet styrket ud af det. Der er blevet arbejdet godt med arbejdsmiljøet, og det fungerer meget bedre, end det har gjort tidligere, siger Sara Marie Rasmussen.

Udvalgsformand: Der skal simpelthen bare styr på de sagspukler
Vi har brug for at kunne give en kontinuerlig støtte til de familier, som er dårligt kørende, og som er i krise. Dem skal vi have et tæt samarbejde med, og det har man kun, hvis man er nok til den daglige drift
Julie Galacho, arbejdsmiljørepræsent for socialrådgiverne i familieafdelingen

Også positive borgere

De to mener, at der inden for det seneste år eller halvandet har været en positiv udvikling, hvilket også afspejler sig i en nylig APV-undersøgelse, hvor de ansatte gav udtryk for, at de har det godt på arbejdspladsen, fortæller Sara Marie Rasmussen.

Én ting er trivslen på arbejdspladsen, men der sidder nogle borgere derude, som godt kan mærke, hvis deres sager bliver ved med at ryge bagerst i køen. Hvad skal der ske, for at de her borgere vil føle sig bedre behandlet, tror du?

- Det er svært at sige. Der er heldigvis også nogle borgere, som er ret glade for den sagsbehandling, de får i Viborg Kommune, og det glemmer man nok nogle gange. Det er ikke alle borgere, som oplever, at tingene er presset, og at de bliver sat bag i køen. Der bliver arbejdet konstruktivt med tingene, og ledelsen er opmærksom på, hvad der foregår. Men det tager tid at få nye strukturer indarbejdet, siger Sara Marie Rasmussen. 

Højt antal sager

Lidt mere direkte er Julie Galacho, som erkender, at det er svært at komme til bunds i sine sager, når der ligger en pukkel fra fortiden og venter.

- Det er aldrig noget akut, der ligger og venter hos os - men derfor kan det godt være akut for den enkelte familie og samarbejdspartnere, som er i direkte kontakt med familierne i det daglige, indskyder hun dog.

Det er bare sådan, medgiver hun, at det, der ikke er akut i dag, kan blive det i morgen, hvis ikke det bliver løst tids nok.

- Vi har alle sammen et ønske om at kunne betjene borgere og klienter på bedst mulige måde. Vi har været en presset afdeling, og vi er ikke i mål endnu. Der er stadigvæk en stor arbejdsbyrde, men det tror jeg gælder for mange af landets familieafdelinger. Men det er klart, at når vi samtidig har et stort efterslæb, der skal nås, så er det svært at komme i mål. Vi har stadig et højt antal sager nogle steder i afdelingen, hvilket ledelsen også er bekendt med, siger hun.

Julie Galacho mener, at kommunen i hendes øjne bør have et fortsat fokus på løn- og kompetenceudvikling, så den kan fastholde medarbejderne og dermed skabe kontinuitet, hvilket er ekstremt vigtigt på dette felt.  

- Skal man i mål med det, skal man prioritere det. Men man får, hvad man betaler for, siger hun.

Man har afventet

Derfor nytter det i Julie Galachos øjne heller ikke bare at hyre et par nye kolleger i en afgrænset periode for at komme til bunds i opgaverne:

- Man kan ikke forskynde processer, når man arbejder med børn og familier. Man kan ikke bare svare på 10 mails, og så er det løst. Vi arbejder med lange træk, så det er ikke bare opgaver, som skal vinges af. Vi har brug for at kunne give en kontinuerlig støtte til de familier, som er dårligt kørende, og som er i krise. Dem skal vi have et tæt samarbejde med, og det har man kun, hvis man er nok med i den daglige drift.

Føler du, at politikerne har været opmærksomme nok på den arbejdsbyrde, I har haft?

- Det er svært at sige, men det kan da undre mig, når man har haft så meget fokus på det på landsplan for to-tre år siden, at man ikke har haft mere fokus på det i Viborg Kommune. Randers var voldsomt ramt i en periode, så hvorfor har man ikke kigget dybere ned og tænkt: "Der vil vi ikke havne - hvad kan vi gøre hos os?" i større omfang, end man har gjort. De har afventet, indtil det havnede i medierne, på trods af tydelighed vedrørende de aktuelle udfordringer via MED-systemet, svarer hun.

Hun slutter:

- Det er vigtigt for mig at tilføje, at vi er en afdeling i udvikling og en afdeling på vej mod noget, der er positivt, men det er en proces, der tager tid, og det er svært at nå omkring det hele, når der er travlt, og når der er mange sager.