Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Fordelingspolitik for flygtninge har slået fejl

På Søndre Skole i Viborg kommer næsten hver fjerde elev fra et tosproget hjem. Arkivfoto.

Fordelingspolitik for flygtninge har slået fejl

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To store skoler i Viborg skiller sig ud med antallet af tosprogede elever. Politisk vedtaget fordeling er ikke opfyldt, konstaterer formanden for børne- og ungdomsudvalget.

Viborg: Næsten hver fjerde elev på Søndre Skole kommer fra et hjem, hvor der tales to sprog. For tre år siden var det hver sjette elev.

Skolebestyrelsen for Søndre Skole skrev for nogle uger siden et brev til samtlige syv medlemmer af børne- og ungdomsudvalget. Til brevet havde bestyrelsen vedlagt en oversigt over, hvor mange tosprogede elever de 27 folkeskoler i Viborg Kommune har indskrevet, og denne oversigt taler sit tydelige sprog. På Søndre Skole er andelen af tosprogede elever 23,17 procent. På Houlkærskolen er andelen 20,27 procent.

I den anden ende af statistikken finder man skoler som Overlund Skole med en andel af tosprogede på 1,22 procent og Møllehøjskolen med en andel på 1,44 procent.

- Vi har sendt brevet til politikerne, fordi vi gerne vil have svar på, om de synes, at fordelingen er fair, og om den stemmer overens med kommunens politik om, at flygtninge skal placeres i flere lokalområder, siger formanden for Søndre Skoles bestyrelse Hans-Jacob Lauridsen og føjer til:

- Vi ønsker ikke at male Fanden på væggen, men nu har vi i løbet af blot tre år oplevet en markant stigning i andelen af tosprogede elever. Vil denne stigning fortsætte? Det vil vi gerne vide. Det er klart, at de mange tosprogede giver udfordringer for os. Man nedlagde jo modtageklasserne for nogle år siden. Det har betydet, at vi i nogle klasser har elever siddende, der nærmest intet dansk taler. De har jo ikke en jordisk chance for at følge med i undervisningen.

Mål ikke indfriet

Formanden for børne- og ungdomsudvalget, venstremanden Claus Clausen, er overrasket over, at fordelingen tydeligvis er så skæv.

- Det er korrekt, at vi vedtog en politik, der skulle sikre, at de tosprogede elever blev fordelt bredere, og tallene viser jo, at det ønske har vi ikke indfriet. Nu har vi i det nuværende børne- og ungdomsudvalg blot et møde tilbage inden valget i næste uge, og det vil ikke være fair, hvis vi vedtog et eller andet nu. I stedet for vil vi bringe sagen videre til det nye udvalg, der træder sammen efter nytår, og opfordre det til at tage sig af sagen, siger Claus Clausen.

Han har ikke nogen forklaring på, hvorfor fordelingen er så markant forskellig, men han siger:

- Jeg kan sådan set godt forstå, at flygtninge har lyst til at bo tæt ved andre fra deres egen kultur. Sådan ville jeg også selv have det, hvis jeg flyttede til et andet land med et andet sprog og en anden kultur, men det er klart, at det giver nogle udfordringer, som vi skal tage os af.

12 af kommunens 27 folkeskoler har under fem procent tosprogede elever indskrevet, mens syv skoler har en andel af tosprogede elever, som overstiger 10 procent. Sødalskolen har den laveste andel nemlig 1,06 procent. Gennemsnittet blandt alle skoler er på 7,87 procent.