Fynbo er klar til at føre Hærvejs-staffetten videre

Fynboen Poul Andersen har overtaget formandsposten i Hærvejskomitéen efter Jens Chr. Lund, og den garvede trafikpolitiker er klar til at kæmpe for en Hærvejsmotorvej. Arkivfoto

Fynbo er klar til at føre Hærvejs-staffetten videre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Poul Andersen takkede ja til at blive Jens Chr. Lunds afløser som formand for Hærvejskomitéen, og 21 år som trafikpolitiker gør ham til en vægtig spiller i bestræbelserne på at nå målet.

De tog en »udlænder,« konstaterede Richard Møller Nielsen med sin klingende fynske dialekt, da han i første omgang blev forbigået som landstræner. Med en lettere omskrivning blev det en fynbo, der afløste thyboen Jens Chr. Lund, da der for et par uger siden var generalforsamling i Hærvejskomitéen.

Dog ikke en hvilken som helst fynbo, for med 21 år i Folketinget med trafikpolitik som speciale, er Poul Andersen en vægtig spiller i bestræbelserne på at nå målet, motorvejen ned midt igennem Jylland.

Gør han det med lige så stor succes, som hans fynske landsmand gjorde Danmark til Europamestre i fodbold, vil han hos jyder op igennem Jylland tillægge sig uvisselig hæder.

»Jeg er ikke så god til at sige nej, så da min partifælle Jens Chr. Lund, som jeg kender rigtig godt fra vores tid i Folketinget, spurgte om jeg ville afløse ham, sagde jeg ja. Men først efter at have fået lov af min kone, for jeg har været i politik i rigtig mange år,« siger Poul Andersen, der også er nyvalgt medlem af Region Syddanmark.

Han gik allerede i forbindelse med sin uddannelsen som kleinsmed på Lindøværftet og senere ansættelse hos Fyens Telefon den faglige vej og blev LO-formand for Fyn. Siden valget til Folketinget i 1990 har han beskæftiget sig med trafikpolitik, og bortset fra perioden med Magnus Heunicke har han været trafikordfører for Socialdemokraterne efter John K. Hansen, indtil han ikke opnåede genvalg i 2011, og han har valgt ikke at genopstille.

»Men der skulle gerne være nogle gode år endnu, for jeg er kun lige fyldt 61 år,« siger Poul Andersen.

Men hvorfor interesserer en fynbo med base i Middelfart sig for jysk trafikpolitik, der faktisk splitter øst- og midtjyder, hvor dem i øst vil have flere motorvejssport på den eksisterende E45 for at løse flaskehaldsproblemer, mens jyderne længere inde i landet ser en helt ny Hærvejsmotorvej som den rigtige løsning?

»Jeg ved, hvor svært det er at få veje på dagsordenen og har været med til kampen om Svendborg-motorvejen. Beskæftigelse hænger sammen med infrastruktur, og Hærvejsmotorvejen er også et spørgsmål om at bevare og udbygge lokale arbejdspladser,« siger Poul Andersen.

Med de nyeste rapporter fra Rambøll og Grontmij, som Poul Andersen betegner som gode og uvildige og meget konservative i deres tilgang til, hvor det kan ende, er han klar til at bære staffetten for Hærvejsmotorvejen videre.

»Det handler om at få overbevist trafikudvalget om, at der skal laves en forundersøgelse,« siger Poul Andersen og er enig med sin forgængers logiske regnestykke, at otte motorvejsspor, fire på den østjyske motorvej og fire på Hærvejsmotorvejen, er bedre end seks ved at udvide den østjyske motorvej.

Det er også i det vestlige Danmark at produktionen er placeret, og Poul Andersen er også repræsenteret i et dansk-tysk udvalg, der arbejder for at udbygge trafikhovedårer.

»God infrastruktur gavner ikke kun beskæftigelsen, den fremmer også mobiliteten. Jeg kender en i Middelfart, som arbejder hos Siemens Windpower i Brande, og har vi den rigtige infrastruktur, kan virksomheder og de rigtige medarbejdere bedre finde hinanden,« siger Poul Andersen.

Fynbo er klar til at føre Hærvejs-staffetten videre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce