Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hærvejsmotorvej trænger sig på

Trafikken over Vejle Fjord sander snart helt til.

Hærvejsmotorvej trænger sig på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vejle Fjord Broen sander til, og det kan bane vejen for en ny midtjysk motorvej.

Midtjylland: Trafikken på Vejle Fjord-broen fortsætter med at stige, og antallet af biler voksede de første to måneder af 2018 med cirka fem procent i forhold til samme periode sidste år.

På hverdagsdøgn passeres broen nu af flere end 96.000 køretøjer, og dermed har flaskehalsen over Vejle Fjord allerede nu overhalet den trafik, Transportministeriet tilbage i 2013 forventede i år 2030.

Udviklingen betyder også, at trafikken kører stærkt mod grænsen for kritisk trængsel, og det vil give endnu flere problemer med hyppige trafiknedbrud og nedsat hastighed.

- Det er en meget alvorlig situation, for tallene er hverken dystre forudsigelser eller anden fremtidsmusik - det er hverdagens virkelighed for alle trafikanter på broen, siger formanden for Hærvejskomitéen, Poul Andersen, der også er socialdemokratisk medlem af Regionsrådet i Region Syddanmark og tidligere trafikordfører i Folketinget.

Hærvejsmotorvejen

De nye tal er opgjort pr. 1. marts og hentet fra Vejdirektoratets egne trafiktællinger.

Væksten på Vejle Fjord Broen følges med stigende trafik langs E45 i hele Østjylland, og derfor er der også igangsat en proces med udvidelser på E45. Men det kan langtfra stå alene.

- Udvidelse af Vejle Fjord Broen er ikke en realistisk mulighed, og der er brug for en langsigtet løsning for hele Jyllandskorridoren med en ny midtjysk parallelmotorvej (Hærvejsmotorvejen, red.). Både af hensyn til eksporten, pendlerne samt mobilitet og udvikling i hele Vestdanmark, påpeger Poul Andersen.

- Derfor er det afgørende, at vi nu kommer videre med processen og en politisk aftale om forundersøgelser af den nordlige etape samt den vigtige Tværforbindelse til Trekantområdet, tilføjer han.

Hærvejskomitéen holdt mandag sin generalforsamling i Billund Airport, blandt andet med besøg af transportminister Ole Birk Olesen (LA), Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen og Vejdirektoratets projektleder Leif Hald Pedersen.

- Nu er det vejenes tur til at få del i de store investeringer. Råderummet og pengene er der efter 2020 til de projekter, der er fornuftige - herunder en ny midtjysk motorvej, fastslog transportminister Ole Birk Olesen blandt andet i sit indlæg.

Lige nu er Vejdirektoratet i gang med forundersøgelser og VVM-undersøgelse af den sydlige etape fra Give til Haderslev. Vejdirektoratet har beregnet, at det vil koste samfundet 7,5 milliarder kroner, hvis etablering af parallelmotorvejen først går i gang i 2030 fremfor i 2020.

Hærvejsmotorvej trænger sig på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.