Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hollywood har indtaget Houlkærskolen

Houlkærskolen har udviklet sin helt egen version af Oscar-festen. Foto: Morten Dueholm

Hollywood har indtaget Houlkærskolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For anden gang skruer elever og lærere på Houlkærskolen sig op til en feststemning, der minder om det verdenskendte Oscar-show.

Viborg: En let summen pryder det store lokale, der kaldes "Kridthuset" på Houlkærskolen. Elever stryger bestemte og målrettede rundt mellem hinanden og ordner det sidste til torsdagens store Oscarfest, som holdes for anden gang.

Elever fra 7. 8. og 9. klasse er blevet fordelt på fire hold med hvert sit ansvar for Oscarfestens succes. Et filmhold producerer hele 12 film, der vises på aftenen. Et hold laver lækker mad til de 180 gæster, og bindeleddet mellem dem er det praktiske hold, der blandt andet står for at pynte op og få hele festen til at hænge sammen.

Til sidst er der presseholdet, som selvfølgelig står for at dække projektugen og selve festen med billeder og artikler, som sættes op i avisformat.

Frihed under ansvar

Eleverne har af lærerne fået opstillet rammen og fået de overordnede opgaver beskrevet, men derudover skal de selv stå for planlægningen og opgavefordelingen, så det hele er færdigt til tiden.

- Projektugen med temaet "Oscar" skal øge samarbejdet på tværs af klasserne på trods af den relativt store forskel i faglighed og modenhed mellem de ældste og yngste elever på overbygningen, og det virker fantastisk, siger lærer Lizette Vad Andersen.

- Det giver dem ydermere strukturelle færdigheder, fordi de netop selv skal fordele opgaver, overholde deadlines og eksekvere deres planlægning, uddyber Lizette Vad Andersen.

Tiden presser

Mathilde Rahbek fra 9. klasse samt Simon Laustsen og Ashwa Haider fra 8. klasse er enige om, at samarbejdet på tværs af klasseskellene fungerer rigtig godt. De nyder godt af, at de alle er meget optaget af Hollywood.

- Jeg nyder at samarbejde om at overholde deadlines og har blandt andet ansvar for at dele opgaver ud, siger Mathilde Rahbek, som er chefredaktør på presseholdet.

På det praktiske hold kæmper Ashwa Haider og hendes kammerater også med et vist pres, hvis den tidsplan, de har lagt, skal overholdes.

- Men det går rigtig fint, og vi skal nok nå det, forsikrer Ashwa Haider.

Simon Laustsen lægger også vægt på at tage opgaverne seriøst.

- Det er man simpelthen nødt til, for hvis vores film ikke er klippet færdig torsdag klokken 12, bliver den ikke vist til festen, og så er arbejdet spildt, forklarer Simon Laustsen, der som en del af filmholdet er instruktør på en gyserfilm.

10 priser skal ud

Lærerne står for nomineringerne og bestemmer også, hvem der løber med ni af de eftertragtede gyldne statuetter.

- På den måde sikrer vi en fair og saglig fordeling af statuetterne, slår Lizette Vad Andersen fast.

Den sidste pris er en publikumspris, der på klassisk vis afgøres ved en analog afstemning blandt de 180 gæster, som er børn fra udskolingen, lærere og så selvfølgelig alle eleverne fra 7. 8. og 9. klasse.