Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Jobcenter glæder sig over gode karakterer

Jobcenter Viborg har fået ros fra erhvervslivet. Foto: Michael Bothager/Scanpix

Jobcenter glæder sig over gode karakterer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jobcenter Viborg er det 20. bedste jobcenter i landet til at yde service overfor virksomhederne. Det er en markant forbedring i forhold til 2016, hvor jobcentret lå nummer 51.

Viborg: Da Dansk Industri forleden offentliggjorde sin årlige undersøgelse om lokalt erhvervsmiljø var det med generelt gode karakterer til Viborg Kommune, og et af de områder, hvor karakteren fra erhvervslivet var gået flot opad, var "Jobcentrenes service overfor virksomhederne".

Her er Jobcenter Viborg på et år gået fra en plads som nummer 51 til nummer 20 på landsplan.

Det glæder selvfølgelig lederen af Jobcenter Viborgs jobservice og ungdomsuddannelser, Claus Jensen, og det glæder ham især, fordi det efter hans mening er et resultat af en målrettet indsats, hvor netop serviceringen af virksomhederne har været i fokus.

- Hvor jobcentrene før i tiden var decideret fokuseret på borgernes behov, skal vi nu så at sige stå på to ben, så vi også ser meget på virksomhedernes behov. Det har vi arbejdet meget målrettet med i de seneste år, og derfor er det jo ekstra dejligt, at virksomhederne nu også giver os kredit for det, siger Claus Jensen.

Hvis vi er gode nok til at lytte til, hvad virksomhederne gerne vil have af os, bliver vi også bedre til at få folk i job.
Claus Jensen, leder af Jobcenter Viborgs jobservice og ungdomsuddannelser

Lytter til virksomheder

Han henviser blandt andet til, at jobcenterets konsulenter i løbet af året er på mellem 1600 og 2000 virksomhedsbesøg i kommunen, hvor hele øvelsen går ud på at høre, hvad de forskellige virksomheder gerne vil have fra jobcenteret.

- Hvis vi er gode nok til at lytte til, hvad virksomhederne gerne vil have af os, bliver vi også bedre til at få folk i job, så vi kan se på tallene, at det har været det helt rigtig at stå på to ben, så både virksomhedernes og borgernes behov bliver tilgodeset, siger Claus Jensen.

Han mener også, at Jobcenter Viborg de seneste år har fået en mere professionel profil, hvor alle jobkonsulenter arbejder mere efter samme model, hvilket gør det nemmere for både konsulenter og virksomheder at kommunikere med hinanden.

- Jeg synes generelt, at samarbejdet med erhvervslivet er blevet meget bedre, og heldigvis viser undersøgelsen fra Dansk Industri, at virksomhederne har samme oplevelse, siger Claus Jensen.

Flere skæve job

En af de rigtig gode sidegevinster, der efter Claus Jensens mening også er kommet ud af et bedre samarbejde med erhvervslivet, er, at det er blevet lettere at få oprettet fleksjob, skånejob og andre ikke helt almindelige fuldtidsjob.

- Virksomhederne skal virkelig have ros for, at de er blevet meget bedre til at gøre plads til også dem, der ikke nødvendigvis kan bestride et almindeligt arbejde. Vi har som jobcenter stået med det behov på borgernes vegne i mange år, men nu oplever vi heldigvis, at stadig flere virksomheder påtager sig et stort socialt ansvar, siger Claus Jensen.

Håndværkermangel

Selv om det altså stort set går godt for Jobcenter Viborg, har man ikke tænkt sig at ligge på den lade side.

- Nej, vi vil arbejde videre med vores virksomhedskampagne, og så ligger der en rigtig stor udfordring med at skaffe ikke mindst kvalificeret arbejdskraft til håndværksområdet. Det behov er stort nu, og det bliver næppe mindre i årene fremover, så vil vi arbejde målrettet på at få flere unge til at tage en håndværksuddannelse og få ledige til at efteruddanne sig i den retning, siger Claus Jensen.