Midtby-beboere maner til trafikal om- og eftertanke

Jan Skov, Mille Lybæk og Ole Capion er blandt de midbybeboere, der ønsker flere tiltag for at mindske biltrafikken i midtbyen. Foto: Niels-Chr. Jönsson

Midtby-beboere maner til trafikal om- og eftertanke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Beboergruppe håber på, at kommunen vil lave tiltag, der vil skære trafikmængden markant ned i midtbyen.

Viborg: Da et flertal i teknisk udvalg i august besluttede, at Ll. Sct. Hans Gade ikke skulle gøres ensrettet igen, var det ikke ligefrem noget, der vakte glæde hos mange beboere i kvartererne omkring Nytorv.

De oplever ikke, som formanden Johannes Vesterby (V) ellers gav udtryk for i forbindelse med vedtagelsen, at trafikken over Nytorv er taget af.

- Der er sket et fald i trafikken på Nytorv, efter at torvet har fået ny funktion. Det er blevet mere besværligt at køre igennem og er ikke længere en genvej for mange trafikanter, sagde Johannes Vesterby dengang.

- Det er på ingen måde, sådan vi oplever det. Trafikken tager til, der køres alt for stærkt, og der opstår ofte farlige situationer for fodgængere og cyklister, siger Ole Capion fra Sct. Mathias Gade, som sammen med rundt regnet 100 borgere fra midtbyen har henvendt sig til kommunen for - som de udtrykker det - "at få gjort noget ved trafikken og miljøet" i midtbyen.

- Og det er altså ikke, fordi vi ønsker en helt død by - slet ikke. Vi ønsker ikke at genere handelslivet eller gøre det umuligt at komme ind til byen i bil, men på den anden side kan vi heller ikke bare se stiltiende på, at trafikken øges, og det bliver usikkert at færdes i byen for de bløde trafikanter, siger Jan Skov, der bor i Boligselskabet Sct. Jørgens Nytorvsafdeling - og er medlem af bestyrelsen her.

Trafikken tager til, der køres alt for stærkt, og der opstår ofte farlige situationer for fodgængere og cyklister.
Ole Capion, beboer i Sct. Mathias Gade
Trafikforslag
Gruppen af beboere i midtbyen har fremlagt en række forslag, der vil kunne nedbringe mængden af biltrafik i området.Det handler blandt andet om:

Gennemkørsel forbudt for al uvedkommende kørsel

Hastighedsforanstaltninger på Ll. Sct. Hans Gade

Fartsænkende chikaner (ikke bump) på strækningen fra Ll. Sct. Hans Gade til Sct. Ibs Gade

Stop for al biltrafik i gågaderne

Bedre parkeringsforhold i udkanten af midtbyen

Gerne mere gågade

De to har sammen med en god håndfuld andre beboere fra midtbyen for nyligt haft et møde direktøren for teknik og miljø, Hans Jørn Laursen, og chefen for teknik og veje, Per Christensen, hvor de fremlagde en række af de problemer, de synes, der er med trafikken - og en række forslag til, hvordan disse problemer kan afhjælpes.

- Der er nok ikke tvivl om, at mange af os helst så, at et større område blev omlagt til gågade, men hvis der ikke kan opnås tilslutning til det hos politikerne, så må vi i det mindste opfordre til, at man laver tiltag, der kan nedbringe ikke mindst den gennemkørende trafik, der stadig er alt for meget af, siger Ole Capion, der for øvrigt betegner mødet med forvaltningens folk som meget konstruktivt.

- Ja, vi oplever forvaltningen som meget lydhør, men vi vil da også gerne have, at politikerne kommer på banen. Vi synes, at der er en vis modsætning mellem signalerne om et sats på en historisk midtby med kun ringe trafik og virkelighedens verden, siger Jan Skov.

Det udsagn nikker Mille Lybæk fra Sct. Mogens Gade til.

- Vi har altså oplevet rigtig mange trælse situationer og øget trafik, så vi vil gerne have de trafikdæmpende tiltag tilbage, siger hun.

Ikke se på biler

Fælles for de tre midtbyborgere er, at de rigtig gerne vil have trafikmængden - ikke mindst den tunge og og den gennemkørende - bragt ned, og at de ønsker, at der skal tages meget mere hensyn til gående og cyklende og midtbyens beboere.

- Vi vil gerne have mange gæster til vores by, men så skal vi altså også gøre den attraktiv at færdes i. Det kan da ikke nytte, at turister giver udtryk for, at de altså ikke er kommet for "at se på biler", og det har jeg faktisk hørt, siger Mille Lybæk.

- Og vi ved godt, at politikerne vil henvise til, at de handlende ønsker biltrafik i byen. Jeg tror dog ikke, at de handlende ønsker, at trafikken skal være så intens, at gående føler, at byen er usikker at færdes i, for så vil der altså blive færre kunder, siger Ole Capion, der fortæller, at repræsentanter fra beboergruppen har planer om at drikke en kop kaffe med repræsentanter fra butikslivet, så man måske vil kunne finde en fælles holdning til trafikken i midtbyen.

- Som allerede sagt vil vi jo bare gerne finde en løsning, så vi får en mere venlig og trafiksikker by, som folk har lyst til at færdes i, og det må da være i alles interesse, siger Ole Capion.

Midtby-beboere maner til trafikal om- og eftertanke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce