Ned til de rigtige brandbiler

Dette speedometer købte Hardy Elkjær Jensen på et stumpemarked i Fredericia. Pris: 40 kroner - og så passede det.

Ned til de rigtige brandbiler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hver mandag aften mødes en flok gamle brandmænd for at dyrke kammeratskabet og de gode, gamle dage.

Viborg Brandstation er et yndet udflugtsmål med mange rundvisninger. Og det er ingen hemmelighed, at kælderen med de gamle brandbiler og alt det andet historiske udstyr for mange står som den ægte vare.

Før de blå blinks tid brugte brandbilerne udrykningsflag.
Før de blå blinks tid brugte brandbilerne udrykningsflag.

»På Viborg Brandstation har vi altid været grebet af samlermani. Vi er kendte for ikke at smide noget væk,« siger Erik Kløve, der fra 1963 til 1996 var Viborgs brandchef.

Erik Kløve viser et udvalg af pumper, der lod sig spænde efter brandsprøjterne.
Erik Kløve viser et udvalg af pumper, der lod sig spænde efter brandsprøjterne.

Erik Kløve er dog ikke fast inventar, når en flok gamle og knap så gamle brandmænd hver mandag aften hygger sig i Viborg Brandstations kælder. At makke med de gamle sager overlader han til de mange håndværkskyndige folk. Det har altid været kutyme, at brandstationen håndplukker dygtige håndværkere. Til gengæld kan Erik Kløve øse af sin enorme viden om personer, udstyr og begivenheder.

Hardy Elkjær Jensen med en engelsk ordonnanscykel fra militæret. Også brandfolk havde glæde af dem. Foto: Jesper Overgaard
Hardy Elkjær Jensen med en engelsk ordonnanscykel fra militæret. Også brandfolk havde glæde af dem. Foto: Jesper Overgaard

81-årig skønhed

Snakken går - også den faglige - ved det afsluttende kaffebord.
Snakken går - også den faglige - ved det afsluttende kaffebord.

Tre veteranbrandbiler fylder godt op i kælderen. Ældst er M2, en Ford-sprøjte, som forhandler Philipsen i 1932 leverede. En endnu ældre sprøjte fra Viborg er blandt Jysk Automobilmuseums klenodier, og den er tabt for byen.

En overgang brugte Ford i Viborg M2 til repræsentation, men den kom tilbage i folden.
En overgang brugte Ford i Viborg M2 til repræsentation, men den kom tilbage i folden.

Bilerne flunker med deres røde lak. Viborg Industri- og Autolakering er blandt de velvillige støtter, og det er til at se.

Når den røde hane galer, giver det genlyd i alarmcentralen.
Når den røde hane galer, giver det genlyd i alarmcentralen.

I slutningen af 1990'erne tydede meget på, at Viborg skulle have et egentligt brandmuseum. Den gamle brandstation i Ll. Sct. Hans Gade var udset til formålet, og Erik Kløve deltog ivrigt i forarbejdet. Ud over at være et museum for brandvæsenet skulle det være en slags mindestue for Søren Vig-Nielsen, brandstationens og mange andre markante Viborg-bygningers arkitekt.

Lykken er, når det lykkes. Efter tre afteners arbejde kommer der liv i den lille pumpe fra Vorning.
Lykken er, når det lykkes. Efter tre afteners arbejde kommer der liv i den lille pumpe fra Vorning.

Hardy Elkjær Jensen er blandt de trofaste deltagere, og han priser den intime atmosfære i kælderen. Skønt han for længst har passeret de 70 år, har han stadig sin ugentlige tjans med at gøre nutidens brandbiler udrykningsklare.

Én gang brandmand, altid brandmand. Blandt de meget aktive i kælderen er den snart 86-årige Børge Bryrup, der i en forholdsvis kort årrække, fra 1957 til 1965, var frivillig brandmand, men som aldrig har sluppet interessen. I dag er han endog æresmedlem af brandfolkenes forening. Blandt hans mange bidrag er en smalfilm, han optog, da Viborg Brandvæsen i 1964 havde opvisning ved dyrskuet på Eksercerpladsen.

Potent pumpe

Den seneste mandag aften gik med at gøre en lille vandpumpe køreklar. Den kom fra en folkevognsbus, der i sin tid havde base i Vorning. Tredje gang var lykkens gang. På den tredje aften drønede motoren, så det var en lyst. Nu må det vise sig, om totaktsmotoren - som i sine velmagtsdage - kan pumpe 400 liter i minuttet.

Beredskabsassistent Mogens Tougaard fra Viborg Brandvæsen har endnu ikke passeret de 50 år, men har fået lov til at lege med de gamle.»Det er vigtigt, at vi yngre lærer af de gamle. Desuden er det utrolig afstressende at gå og tulle i kælderen. Når jeg på en rundvisning ser gæsternes ansigter, ved jeg, at arbejdet ikke er spildt. Det gælder alle aldre,« siger Mogens Tougaard.

Kælderen er spækket med alt til faget hørende. Noget af udstyret kommer også fra de store institutioners brandværn, det være sig sindssygehospitalet og folkekuren.

Først med radioer

I 1968 flyttede brandstationen fra Ll. Sct. Hans Gade til Industrivej. Slut var det med brandsirenen på taget og ringeapparatet hjemme hos brandmændene.

»Som de første i Danmark fik vi bærbare radioer, der individuelt og i grupper kunne kalde til brand. Mod betaling fik vi Københavns Brandvæsen til at udvikle systemet,« siger Erik Kløve, idet han stolt viser et eksemplar frem.

I samme ombæring læser han op fra »Ordning af Brandvæsenet« anno 1878. I 1870'erne benyttede brandvæsenet sig af domkirkens stormklokke og signaler fra en stor tromme. Det kommunale brandkorps skriver sig helt tilbage til 1844.På et lager ude i byen står en sprøjte og en mandskabsvogn, begge fra 1954 og begge i en miserabel forfatning. Her er de næste opgaver. Pladsen i kælderen sætter grænsen ved tre biler ad gangen, og et vrag skal således erstatte én af de flotte vogne.

Til byfester af alle slags rykker de gamle brandmænd gerne ud. Den ældste brandbil gør sig i Viborgs gader som julemandens bil. Grønhøj Veterantræf hører til blandt de faste træfpunkter.

Det næste store arrangement med veteranbrandbiler fra Viborg er Jysk Brandmuseums træf i Kjellerup den 13. april. Erik Kløve er valgt som den, der skal køre M2. Det har han prøvet før, og han ved, hvor svært det er, når den ene hånd skal betjene babu-hornet, mens den anden både skal styre og skifte gear.

Efterslukning er en fast del af mandagstræffet. Den foregår ved kaffebordet.

Ned til de rigtige brandbiler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce