Nedrevet vartegn kan ende som kunstinstallation

Det gamle kontroltårn ved jernbanen skulle ned, men mange ønskede det bevaret. Det blev det. Arkivfoto: Preben Madsen

Nedrevet vartegn kan ende som kunstinstallation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er tre år siden, at signalposten blev pillet ned. Nu er der muligt nyt om den faldefærdige, men elskede bygning.

Viborg: Hvad der præcist skal ske med den nedpakkede signalpost, som under megen virak blev reddet fra nedrivning for tre år siden ved Viborg Banegård, er endnu ikke afgjort - men nu åbner en ny mulighed sig.

Bygningen, som var den måske sidst bevarede af sin slags, kan nemlig ende som en kunstnerisk del af udsmykningen i banebyen.

Det fortæller Johannes Stensgaard, der som formand for Boligselskabet Sct. Jørgen og medlem af banebyrådet er med i en nyligt nedsat kunstkomite for den nye, centrale bydel i Viborg.

Signalposten
18. maj 2010: Viborgs ene signaltårn rives ned af DSB. Også det andet ønskes jævnet med jorden, men her siger Viborg Kommune nej.30. december 2015: Banedanmark vil rive den sidste - og i øvrigt bevaringsværdige - signalpost ned. Kommunen ønsker at anlægge en vej, hvor skinnerne ligger - og skinnerne skal så flyttes hen, hvor tårnet står.

18. januar 2016: Fristen for at komme med indsigelser udløber. 18 tikker ind, 17 af dem er til fordel for tårnet.

27. januar 2016: Teknisk udvalg godkender planerne om, at Banedanmark må rive tårnet ned - men åbner et vindue på klem: Kan og vil nogen redde tårnet, må det pilles ned i det tidsrum, hvor togene alligevel holder stille på grund af andet arbejde i området. "Vinduet er der mellem den 12. februar klokken 21 og den 15. februar klokken 05. Det er det eneste tidsrum, hvor det kan lade sig gøre," lød det fra formand Johannes Vesterby.

28. januar 2016: Virksomheden Gardit melder ud, at den træder til og betaler for at få pillet signaltårnet nænsomt ned. Herunder investeres der i et grundigt forarbejde med 3D-fotografering, så det kan rejses igen, præcis som det stod og altid har stået - bare et helt andet sted.

12.-15. februar 2016: Signaltårnet pilles ned på 24 timer.

25. februar 2016: Byrådet sætter 200.000 kroner af. Penge, som skal hjælpe med at få tårnet på fode igen. Regningen løber dog formentlig op i to-tre millioner kroner.
Den gamle signalpost, som stod mellem skinnerne ved stationen indtil februar 2016, blev siden flyttet til Byggetek, Mercantec, hvor eleverne skulle renovere og istandsætte den 120 år gamle bygning. Arkivfoto: Preben Madsen
Den gamle signalpost, som stod mellem skinnerne ved stationen indtil februar 2016, blev siden flyttet til Byggetek, Mercantec, hvor eleverne skulle renovere og istandsætte den 120 år gamle bygning. Arkivfoto: Preben Madsen

56 timer

Det er lidt mere end tre år siden, at i hvert fald nogle viborgensere sad og kiggede i kalenderen.

De kunne se, at bulldozerne så småt var på vej.

Viborg havde en udslidt bygning, en signalpost, som stod i vejen for fremskridtet. Jernbaneskinnerne skulle rykkes, fordi der skulle anlægges en ny vej. Nu skulle de så ligge lige der, hvor de 120 år gamle og graffitifyldte mursten stod, og da der alligevel ikke var nogen, som brugte signalposten, så havde Banedanmark ingen indvendinger eller følelser i klemme for dette faldefærdige, men dog unikke stykke jernbanehistorie.

Fjern den bare, lød beskeden, og det var kommunen klar til.

Dødsdommen skulle eksekveres om få uger, besluttede bødlerne, da de havde sagen oppe at vende i teknisk udvalg. Ville nogen træde til, skulle de finde pengene, og derfra ville de have 56 timer i midten af februar til at få arbejdet gjort, inden hele banebymaskerinet skulle i gang med det længe planlagte arbejde, der siden har ført en ny perronbro, nyanlagte skinner og en nyasfalteret vej med sig.

Samlesæt

De viborgensere, som bad til, at nogen gjorde noget, fik deres bønner hørt.

Virksomheden Gardit, som så småt var på vej til at flytte fra banebyområdet efter flere årtier, trådte til som redningsmand.

Nostalgikere åndede lettet op. Bygningen blev pillet nænsomt ned, og bulldozeren vendte om. Politikerne blev endda inspireret af den næsten oprørske "bevar signalposten"-stemning og satte 200.000 kroner af til arbejdet.

Men senere tog historien altså en uventet drejning. Der skete nemlig det, at Gardit splittede sig selv op i to.

Den del af familievirksomheden, som havde set et potentiale i at bevare signalposten og betale for at rejse den som et vartegn i Banebyen, tog Gardit med udenbys.

Den anden del - den, som overtog grunden, hvor der skal skyde nye boliger op - stod så tilbage med en bygning, der føltes som sorteper.

Siden har signalposten stået på lager som et ufærdigt samlesæt. Hvad, der skal ske med den, har ingen anet.

Udsmykning

Indtil nu måske?

- Sammen med Statens Kunstfond har vi i kunstkomiteen engageret en lokal kunstner til at lave et prospekt for, hvordan man kan lave den kunstneriske udsmykning af banebyen, og i det indgår signaltårnet som et muligt element, siger Johannes Stensgaard.

Idéen er stadig spæd, og meget mere konkret vil han endnu ikke være.

Den første tanke, da Gardit i sin tid reddede signalposten, var, at den skulle stå på en plads ud mod ringvejen som en slags byport. Siden har også en placering ved remisen været i spil. Hvilken placering, der lige nu overvejes, vil Stensgaard heller ikke ud med.

- Men jeg tør som nævnt godt sige, at den indgår som et muligt element af den kunstneriske udsmykning af banebyen, siger han.

Fortsættes ...

Nedrevet vartegn kan ende som kunstinstallation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce