Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny politi-kampagne skal få flere til at anmelde voldtægt

Pressefoto: Rigspolitiet

Ny politi-kampagne skal få flere til at anmelde voldtægt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Viborg: Kun hver fjerde voldtægt bliver anmeldt til politiet. Og kender ofret gerningsmanden i forvejen, er tallet endnu lavere. Det skyldes ofte følelsen af skyld og skam, hensynet til gerningsmanden, eller tvivlen om det nytter noget at anmelde.

Politiet har derfor lavet en ny kampagne, med fokus på, at de fleste voldtægter begås af en person, som ofret kender i forvejen, og at det er normalt som offer at være i tvivl om, hvorvidt man ønsker at gå til politiet.

Kampagnen henvender sig primært til personer, som er ofre i en situation, hvor offer og gerningsmand kender hinanden i forvejen. Kampagnen fortæller offeret, at selvom de som udgangspunkt måske frivilligt er gået ind i forløbet, der leder op til et overgreb, og at overgrebet er foretaget af en, de kender, så kan det stadig være en kriminel handling.

Hjælp til ofrene

Målet med kampagnen er at hjælpe de ofre, som er blevet udsat for en seksuel krænkelse, og som er i tvivl om de vil anmelde det til politiet, fortæller politiinspektør i Nationalt Efterforskningscenter i Rigspolitiet Michael Kjeldgaard:

- Voldtægt er en meget alvorlig forbrydelse, og vi har derfor et stærkt ønske om, at ofrene anmelder det til os. Vi ved, at tvivl og usikkerhed rammer mange ofre efter et overgreb, men vi ønsker, at de kommer til os, så vi kan hjælpe, siger han.

Siden 2016 har politiet iværksat en række initiativer for at styrke behandlingen af voldtægtssager med nye retningslinjer, uddannelse i ny afhøringsmodel og dialog med interne og eksterne eksperter. Kampagnen ligger i forlængelse af de mange initiativer og er med til at understøtte politiets indsats på voldtægtsområdet.

Kampagnen er rettet mod en ung målgruppe og vil primært køre på sociale medier som Facebook, Instagram og YouTube med link til kampagnesiden.