Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Nyt forsøg på at redde flisekunstværk ved kunsthal

Jens Desriveaux (til venstre) og Daniel Larsen, begge Yding, renser flisernes bagsider og muren for lim. Foto: Jesper Overgaard

Nyt forsøg på at redde flisekunstværk ved kunsthal

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fliserne rasler fortsat ned fra det 12.086 fliser store kunstværk "Tro og overtro" på Viborg Kunsthals betonmur.

Viborg: Byggefirmaet Yding arbejder på fuldt tryk med at få fliserne i det fire år gamle og 151 meter lange kunstværk på Viborg Kunsthals betonmur til at sidde fast. Et puslespil af nedtagne fliser ligger på plænen, mens folk med beskyttelsesmasker fræser klæbemidlet af.

- Nu afprøver vi forskellige metoder. Men først efter vinteren kan vi vurdere, hvad der virker. Værket er værd at kæmpe for, idet interessen fortsat er stor, siger udstillingsleder Bodil Johanne Monrad, Viborg Kunsthal.

Det 2,4 millioner kroner dyre kunstværk er for en stor del en gave fra Statens Kunstfond, og det er da også Kunststyrelsen, der forestår arbejdet med at få det til at hænge fast. Det består af 12.086 fliser, der hver er 30 gange 30 centimeter. Fem forskellige gråtoner får mønstrene til at træde frem.

På det højeste sted sikrer et midlertidigt dækken, at fliserne ikke hamrer ned i hovederne på forbipasserende. En sådan 3,2 centimeter tyk haveflise falder tungt.

Da kommunen i forbindelse med et større vejarbejde støbte muren, var idéen om et kunstværk på indersiden endnu ikke tænkt. Så den er forsynet med en behandling, der gør det lettere at få graffiti af, hvilket bestemt ikke tæller til plussiden nu. Flere fandt denne mur op ad den fredede ejendom skæmmende, og tanken om at glatte ud med kunst opstod.

Historisk rod

Værket "Tro og overtro" af billedkunstneren Mette Winckelmann består af 211 mønstre i 100 varianter. Mønstrene og symbolikken er genstand for stor opmærksomhed. Interesserede med forstand på håndarbejde bruger dem som inspiration til patchwork. Symbolerne gør gavn i undervisning, der har med tro, historie, animation og matematik at gøre.

Inden Mette Winckelmann formede værket, lod hun sig grundigt inspirere af Viborgs historiske rod som kult- og handelsplads, ligesom hun har studeret gamle tiders mønstre.

Hidtil har håndværkerne sat fliserne tilbage, efterhånden som de er faldet af. Bodil Johanne Monrad oplyser, at det endnu ikke er gjort op, om sagen ender som en forsikringssag. Hun hæfter sig ved, at langt hovedparten af fliserne tilsyneladende sidder, som de skal. Således tyder intet på, at hele værket skal ned for at komme bedre op.

Arbejdet med at sætte det 47 ton tunge kunstværk op begyndte i august 2013, og Yding engagerede sig fra begyndelsen i denne specielle opgave.