Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Robotter løfter Mercantec

Uddannelsecheferne John Hansen, Mette Selchau, Kurt H. Thomsen glæder sig til de nye udfordringer, de nye videnscentre byder på. Foto: Morten Dueholm

Robotter løfter Mercantec

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tre solide områder under Mercantecs hat er udpeget til at blive nationale videnscentre. Der følger en pæn slat millioner med udpegningen.

Viborg: Robotter er det nye sort, og de er på hastig fremmarch i blandt andet industrien. I byggebranchen arbejdes der ihærdigt med at finde de bedste løsninger, så miljø og energiforbrug tilgodeses i højere grad.

Teknikere og håndværkere skal blive dygtigere og dygtigere, og selvom det allerede nu for almindelige dødelige kan virke mere end indviklet at få en robot til at fungere, så er vejen frem toptunet teknologi og mere viden og ikke mindst delingen af denne.

Det er groft udskåret forklaringen på, at partierne bag den seneste vedtagne erhvervsskolereform besluttede, at der landet over skulle oprettes ni såkaldte videnscentre inden for en håndfuld vigtige områder. Udpegningen af disse centre er netop faldet på plads, og Mercantec er blevet set på med milde øjne, for skolen bliver en del af tre af disse centre.

Mange millioner

Oprettelsen af videnscentrene er ikke blot en varmluftsballon med svulstige hensigtserklæringer.

Der er faktisk en stor slat penge med. Mange millioner får centrene tildelt, så de kan købe nyere og mere moderne teknologi. Det er jo isoleret set lækkert at få nye maskiner ind på sin skole, men det giver også god mening, for håbet er naturligvis også, at flere unge lader sig friste til at tage en erhvervsuddannelse.

To teknologisk tunge områder på Mercantec er blevet videnscentre. Det gælder automation og robotteknologi samt håndværk - design og arkitektur. Desuden skal handelsskolen være et videnscenter for e-handel og samarbejde med et række andre skoler.

I øvrigt gælder det for alle videnscentre, at de skal samarbejde med andre erhvervsskoler, således at så mange som muligt får mulighed for at anvende den nyeste teknologi og drage nytte af de kompetencer, der findes på centrene.

Der er afsat i alt 133 millioner kroner til etablering og drift af videnscentrene fra 2017-2020. Som udgangspunkt forventes det, at midlerne til drift af videnscentrene fordeles ligeligt. Derudover er der afsat 80 millioner kroner til et særligt udstyrsløft på videnscentrene.

Løft fra grundskolen

Fortællingen om, at det er svært at få unge til at vælge en erhvervsuddannelse, er ikke ny.

Den er heller ikke blevet mindre aktuel, for faktum er, at det stadig er svært, og skal man tro blandt andet industrien, bliver der nærmest et skrigende behov for veluddannet personale om ganske kort tid.

I dette lys skal oprettelse af videnscentrene også ses, og håbet er selvsagt, at kompetente undervisere og den mest moderne teknologi kan få flere unge til at vælge erhvervsvejen, og lysten må gerne komme i en tidlig alder, så derfor skal kontakten mellem erhvervskolerne/videnscentrene og grundskolen også være tættere.

- Vores tilknytning til grundskolen vil blive stærkere. Det vil nu være muligt for os at servicere skolerne helt ned til femte-sjette klasse med moderne teknologi, siger uddannelseschef John Hansen, Teknologisk Videnscenter under Mercantec.

Hans kollega på Byggetek Kurt H. Thomsen supplerer:

- Vi kæmper jo stadig med, at vi i 10 år har fået at vide, at erhvervsskolerne var "nederen", og at det eneste, der duede, var gymnasiet. Det her skal jo gerne styrke vores værdisætning. Det sker nok ikke lige med dem, som nu går i niende klasse, men forhåbentlig vil det betyde noget for dem, som nu går i femte eller sjette klasse.

Det er et krav for alle de kommende videnscentre, at der laves nogle aktivitetsplaner, der er målrettet grundskolerne.