Skadestuepatienter spørger igen og igen: Hvor længe skal vi vente?

Indgangen til skadestuen i Viborg ser efterhånden noget bedaget ud, men i forhold til den behandling, der foregår indenfor, så er patienttilfredsheden høj. Dog savner størstedelen af patienterne information om, hvor længe de skal vente på at komme til at se en læge. Med hensyn til det slidte indgangsparti, så åbner det helt nye akutcenter som bekendt senere i år. Foto: Morten Dueholm

Skadestuepatienter spørger igen og igen: Hvor længe skal vi vente?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Patienterne er generelt fint tilfredse med behandlingen på skadestuen i Viborg, men ét kritikpunkt går igen år efter år: Ordentlig information om, hvor lang tid man skal vente.

VIBORG: Den gode nyhed er, at patienterne på skadestuen i Viborg er rigtig godt tilfredse med den behandling, de får.

Den knap så gode nyhed er, at de føler sig mangelfuldt informeret om, hvor længe de skal regne med at vente, før de kan blive tilset af en læge.

Det viser den såkaldte LUP-undersøgelse (Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser), som har været gennemført hvert år siden 2014. Her bliver patienter over hele landet bedt om at bedømme deres oplevelse med skadestuen ud fra en række kriterier.

Samtlige år har informationsniveauet angående ventetid været den absolutte bundskraber i patienternes bedømmelse. Ikke bare i Viborg, men på samtlige regionens skadestuer.

Godt 40 procent af patienterne i Viborg angiver i den nye undersøgelse, at de overhovedet ingen information har fået om, hvor længe de skal forvente at vente. Tæller man gruppen med, som betegner informationsniveauet som "ringe", så er det 60 procent af skadestuepatienterne, der er utilfredse.

Og det er faktisk i den pæne ende sammenlignet med flere af regionens øvrige hospitaler. I Randers eksempelvis er det 80 procent af patienterne, der er utilfredse med informationsniveauet.

Det kan være frustrerende ikke at ane, hvad der skal foregå og hvornår. Det forstår Anders Kühnau (S) godt. Derfor mener han, at det bør undersøges, hvorvidt der kan sættes elektroniske tavler op på alle skadestuerne, så patienterne har en vis ide om, hvor langt de er i køen. Arkivfoto: Annelene Petersen
Det kan være frustrerende ikke at ane, hvad der skal foregå og hvornår. Det forstår Anders Kühnau (S) godt. Derfor mener han, at det bør undersøges, hvorvidt der kan sættes elektroniske tavler op på alle skadestuerne, så patienterne har en vis ide om, hvor langt de er i køen. Arkivfoto: Annelene Petersen

Burde ikke være problem

Sidste år var billedet som nævnt det samme. Her udtalte regionsrådsformand Anders Kühnau (S), at "vi skal blive bedre til at informere patienterne om, hvor længe de skal vente."

I år siger han nogenlunde det samme i den pressemeddelelse, regionen har sendt ud, nemlig at "det skal vi rette op på".

Nu har patienterne peget på det samme problem siden 2014, Anders Kühnau. Er det her et sted, hvor man må sige, at så længe patienterne er tilfredse med behandlingen, så lever vi med, at de er frustrerede over manglen på information om ventetid?

- Nej, det burde være et problem, man kan løse. Eksempelvis ved at informere om de forventede ventetider på elektroniske tavler. Når det er sagt, så er jeg selvfølgelig glad for, at patienterne er godt tilfredse med det, der trods alt er det vigtigste, nemlig den behandling de får, siger Anders Kühnau.

Så du ser ingen anledning til politisk at slå i bordet for at få hospitalerne til at gøre noget ved dette tilbagevendende problem?

- Nej, tværtimod synes jeg, at undersøgelsen generelt giver grund til at anerkende personalets arbejde. Patienterne er alt i alt godt tilfredse. Men jeg har tænkt mig at spørge ind til, hvordan vi kan gøre det bedre i forhold til lige netop denne problemstilling, for jeg synes som sagt ikke, det burde være noget uoverkommeligt problem at informere patienterne bedre om ventetiderne, siger Anders Kühnau.

Ifølge gruppeformand for Venstre i regionsrådet, Carsten Kissmeyer, er det vigtigste, at patienterne er tilfredse med den kerneydelse, der bliver leveret på regionens skadestuer. Når det er sagt, så mener han, at hospitalerne bør notere sig, at patienterne tilsyneladende bliver ved med at være utilfredse med informationsniveauet i forhold til ventetiden. Arkivfoto: Morten Dueholm
Ifølge gruppeformand for Venstre i regionsrådet, Carsten Kissmeyer, er det vigtigste, at patienterne er tilfredse med den kerneydelse, der bliver leveret på regionens skadestuer. Når det er sagt, så mener han, at hospitalerne bør notere sig, at patienterne tilsyneladende bliver ved med at være utilfredse med informationsniveauet i forhold til ventetiden. Arkivfoto: Morten Dueholm

Svært at forudsige ventetiden

På den anden side af den politiske manege mener 2. næstformand i regionsrådet, Venstres Carsten Kissmeyer, heller ikke, at der er grund til den store alarm.

- Umiddelbart tænker jeg, at det ville være godt, hvis skadestuerne kunne give en indikation af, hvornår man kan forvente at komme til. Når det er sagt, så er en skadestue jo netop karakteriseret ved, at det er svært at forudsige, hvad der kommer til at ske, siger Carsten Kissmeyer.

Han opfordrer til, at hospitalerne tager det til efterretning, at patienterne igen og igen gør opmærksom på, at de savner information.

- Der ligger en komfort for patienten i at vide nogenlunde, hvornår man kan komme til, så det ville være en fornuftig service at tilbyde. Det synes jeg, at man bør notere sig på de hospitaler, der driver en skadestue, siger Carsten Kissmeyer.

Folkebladet vil gerne spørge ledende overlæge på akutafdelingen i Viborg, Jacob Stouby Mortensen, hvad man i Viborg konkret har gjort for at højne informationsniveauet. Det var dog ikke muligt at få kalenderne til at stemme inden deadline. Vi følger derfor op på viborg-folkeblad.dk i løbet af onsdagen og i avisen torsdag.

Skadestuepatienter spørger igen og igen: Hvor længe skal vi vente?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce