Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Solen skinnede ikke altid i guldalderen

- Vi bliver hele tiden klogere, så vi kan give nye svar, siger Kathrine Svanum Andersen. Arkivfoto: Morten Pedersen

Solen skinnede ikke altid i guldalderen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med sin store P.C. Skovgaard-udstilling giver Skovgaard Museet en række jordnære svar på mange fritsvævende spørgsmål.

Viborg: Hvorfor er de fleste af Peter Christian Skovgaards malerier af sommerlandskaber? Det er de af den simple grund, at P.C. Skovgaard holdt af varme, når han stod i naturen og lod sig inspirere. Vinterkulde var ikke ham.

I udstillingen "Den private P.C. Skovgaard" har Skovgaard Museet prøvet at give svar på mange af de spørgsmål, gæster typisk går og stiller, når de er på udstilling. "Hvorfor står der P.C.T. Skovgaard under maleriet?" kan gæsten med rette spørge - og får at vide, at kunstneren faktisk også hed Thamsen efter faderens fornavn.

- Da P.C. Skovgaard malede, var han ikke klar over, at eftertiden ville kalde perioden "guldalder". Når han malede den danske natur, var det mest, fordi den tids voksende borgerskab ønskede noget smukt på væggene. Han skulle tjene penge. Desuden var han præget af de politiske strømninger, som de kom frem i "Danskhed", H.C. Ørsteds berømte foredrag fra 1836, siger museumsinspektør Kathrine Svanum Andersen, Skovgaard Museet.

Foreløbig har hen ved 1100 løst billet til en rundgang blandt de 96 værker. Udstillingen åbnede den 9. juni og varer til den 17. september. Den når næppe op på samme høje besøgstal som de tre foregående sællerter: "I italiens lys" med 8500 gæster, "Hedens ansigter" med 5600 gæster og "Hovmod" med 6800 besøgende. Til gengæld er den kerneydelse, så det vil noget.

For at lette vejen har museet tilrettelagt en tur fra værk til værk, fra rum til rum. Turen indeholder 26 poster. Kathrine Svanum Andersen har forfattet teksterne og har gjort sig umage med at give svar. Fra fattige kår i Vejby tegnede og malede han sig ind i den danske kulturelite, godt tilskyndet af to lokale lærere og en blomstermaler.

Maleri i nyt lys

P.C. Skovgaard (1817 til 1875) kunne som 43-årig lade en præsentabel villa med et dejligt lyst atelier opføre. Meget var sket, siden hans mæcen, finansmanden Hans Christian Aggerborg, havde hjulpet ham på vej. Mæcenen var også hans onkel og var blot fem år ældre end han.

- Vi bliver hele tiden klogere, så vi kan give nye svar. Da vi for nylig fik renset det maleri, P.C. Skovgaard malede blot en måned efter sin elskede Georgias død, viste det sig, at de mørke, grumsede himmelpartier egentlig var flot, blå himmel. Mange havde ellers tolket himmelen symbolsk som et udtryk for hans sorg, siger hun.

Skovgaard Museet ejer det kendte maleri af "Børn i skovbrynet ved Nysø". Midt i idyllen optræder hustruen og de tre børn.

Mange af værkerne er hentet fra private vægge og er ikke normalt at se for offentligheden. Under arbejdet med udstillingen har det lille specialmuseum fået endnu mere styr på, hvor P.C. Skovgaards malerier i dag befinder sig. Men det er endnu en uløst gåde, hvor hans maleri fra 1852 af Nørreådalen er henne.

De besøgende er flinke til at skrive i gæstebogen, og personalet suger de mange reaktioner til sig. Men Kathrine Svanum Andersen mangler svar på, hvordan en gæst, der har efterladt sig kinesiske skrifttegn, har opfattet den danske guldalder.