Spildrømmen lever for zombiedrengene

Nikki Starostka og Dennis Jensen lever af kommercielle småopgaver, mens de udvikler deres hjertebarn, spillet »Jason and the Dead«. Her ses de i selskab med en (muligvis) ægte zombiehånd.
Foto: Morten Dueholm

Spildrømmen lever for zombiedrengene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Spiludvikling. Arsenalets iværksættermiljø har givet unge spildesignere blod på tanden og opgaver i ordrebogen.

»Det handler om at dræbe zombier og redde damer,« fortæller de to zombieentusiaster og spiludviklere Nikki og Dennis om deres spil, »Jason and the Dead,« som de har udviklet på i over et år.

I »Jason and the Dead« skal hovedpersonen »dræbe zombier og redde damer«. Æstestikken trækker på klassiske horror- og zombiefilms-referencer med et humoristisk touch.
I »Jason and the Dead« skal hovedpersonen »dræbe zombier og redde damer«. Æstestikken trækker på klassiske horror- og zombiefilms-referencer med et humoristisk touch.
Foto: Morten Dueholm

Nikki Starostka, 24, og Dennis Jensen, 28, deler ikke alene en passion for zombier, computerspil og gamle b-film, men også en fasttømret tro på deres virksomhed, 2nd Studio.

Arsenalet
<p>Arsenalet er en klynge af kreative iværksættervirksomheder, primært inden for animation</p><p>Virksomhederne holder til på det gamle kaserneområde som nabo til uddannelsesinstitutionen The Animation Workshop<br />Arsenalets sekretariat tilbyder virksomhederne rådgivning, sparring og matchmaking<br />Sekretariatet er kommunalt støttet, mens udlejningen foregår på markedsvilkår<br />Arsenalet startede den 1. januar 2011 med syv lejere og tæller i dag 35 virksomheder med tilsammen cirka 100 medarbejdere</p>

At de skulle blive iværksættere med eget kontor og cvr-nummer lå ellers ikke i kortene, da de mødte hinanden på The Animation Workshop.

»Jeg drømte, som mange andre, om at komme til at arbejde hos et af store firmaer i branchen, og det lykkedes at få praktikplads sådan et sted. Der fik jeg lov at arbejde på en stor produktion, men det gik hurtigt op for mig, at jeg bare var et lille tandhjul i et meget stort maskineri,« fortæller Dennis Jensen, som brugte en måned af sin praktik på at tegne 3D-modeller af planter til en animationsfilm.

40 om opgaven

En lignende oplevelse havde Nikki Starostka under sin praktik hos et stort spilfirma i Frankrig.

»Vi var 80 mand i firmaet, og 40 af os skulle arbejde sammen om en opgave. Jeg kan godt lide teamwork, men jeg vil også gerne kunne træffe mine egne beslutninger,« fortæller Nikki Starostka.

Således desillusionerede vendte Nikki og Dennis tilbage til animationsuddannelsen. Nu vidste de, hvad de i hvert fald ikke skulle bruge deres arbejdsliv på. En af deres studiekammerater fik overbevist dem om, at de skulle starte virksomhed sammen. Han sprang siden fra for at realisere et andet iværksætterprojekt, men de to spiludviklere havde nu fået blod på tanden.

Iværksætterlivet virkede tillokkende for de to udprægede generalister, så efter en kort afstikker til tidsbegrænsede jobs i København vendte de tilbage til Viborg, hvor de nedsatte sig som en del af den kreative klynge Arsenalet.

Lang vej til kultstatus

Udstyret med masser af gåpåmod og en idé til deres første spil startede de firmaet 2nd Studio. Hurtigt måtte de dog erkende, at vejen til kultstatus i zombiekredse kan være lang.

»Vi fandt ud af, at det tager noget længere tid at lave sådan et spil, end vi lige havde regnet med,« fortæller Dennis Jensen.

Da de havde begrænsede midler, måtte der andre opgaver til, hvis det skulle lykkes at holde liv i drømmen. Heldigvis var hjælpen nær, for 2nd Studio blev optaget på Arsenalets inkubationsforløb, som hjælper kreative iværksættere med at skabe en levedygtig forretning.

»Vi blev mere realistiske omkring vores budget, og vi indså, at vi havde brug for andre typer opgaver, hvis vi skulle kunne leve af det,« siger Nikki Starostka.

Netværk

Efter at have jongleret mellem spiludvikling og »alle mulige småopgaver« i et års tid har de nu fundet balancen. Spillet får lige nu lov at ligge nogle måneder, mens Nikki og Dennis skaber luft i økonomien med andre opgaver.

»Arsenalet har været god til at finde opgaver til os, og efterhånden som vi har lært de andre virksomheder at kende, begynder de automatisk at sende opgaver videre til os,« fortæller Dennis Jensen.

Lige nu laver de to en ostereklame. Men modet på at skabe en zombie-succes er stadig intakt.

»Det er nok lidt af et drengerøvsspil,« indrømmer Dennis Jensen, mens han viser en demo af spillet, der trækker på referencer fra gamle zombiefilm iblandet en god portion humor.

Vi følger Jason, som vågner op af sin koma med hukommelsestab og hurtigt opdager, at verden er blevet overtaget af zombier, som han, helt efter zombiebogen, må dræbe.

»Det med at redde damer, det er bare sådan en slags bonus,« siger Nikki Starostka.

Spildrømmen lever for zombiedrengene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce