Større investering - færre biografgængere

Martin Buch, Mia Lyhne og de to børneskuespillere Ella Testa Kusk og Peter Sejer Winther var blandt de lidt flere end 150.000 biografgængere, der så Julemandens Datter på det store lærred. Arkivfoto: Morten Dueholm

Større investering - færre biografgængere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Færre gik i biografen for at se Julemandens Datter, end sidst Viborg tronede frem som julekulisse på det store lærred.

Viborg: Investeringen var større - men er afkastet lavere?

Muligvis.

I hvert fald så langt færre biografgængere "Julemandens Datter", end tilfældet var, sidst Viborg tronede frem på biograflærredet.

Filmen er støttet af Viborg Kommune med to millioner kroner. En investering, der betød, at i alt 152.460 biografgængere i en time og 32 minutter kom med rundt i Viborgs julepyntede gader, ned i dybet i Mønsted Kalkgruber og ind på "sindssygeanstalten" ved Hald Sø.

Da Viborg sidst medvirkede i en julefilm, var det i 2015, hvor "Emma og Julemanden - jagten på Elverdronningens hjerte" blev set af 187.707 personer i biografen. Dengang lød den kommunale investering på halvanden million kroner.

Skatteborgerne har altså øget indsatsen, men færre har set resultatet af investeringen, viser tallene fra Det Danske Filminstitut.

Eget liv

En ikke uvæsentlig forskel er dog, at Viborg i den nyeste film har været en eksklusiv lokation. Dermed har man ikke delt opmærksomheden med andre kommuner. I filmen fra 2015 filmede holdet fra Deluca Film også løs i Hjørring Kommune.

Da "Julemandens Datter" fik gallapremiere i Viborg i november, sagde direktøren hos Deluca Film, at man havde en ambitiøs målsætning om, at 200.000 gerne skulle indløse billet til filmen. Det kom man altså et pænt stykke fra at nå, trods filmens positive anmeldelser i flere danske medier.

En af årsagerne til, at Julemandens Datter har trukket færre i biografen, kan være, at den foregår i et nyt univers i modsætning til "Emma og Julemanden," der var baseret på de kendte julekalendere på TV2.

Filmen kom i øvrigt ud og levede sit eget liv efter at have været vist i biografen. Viborg tonede således frem på fjernsyn hjemme i stuer og børneværelser, da den flere gange er blevet vist ved juletid, ligesom den findes på eksempelvis streaming og dvd.

Allerede inden den nye film, Julemandens Datter, fik premiere, luftede både Deluca Film og politikerne i Viborg Kommune idéen om at fortsætte samarbejdet med en to'er. Beslutningen om atter at poste kommunale markedsføringskroner i endnu en julefilm blev formelt taget i byrådet i slutningen af november.

Op til 2,25 millioner kroner skal endnu en gang minde folk om, at Viborg er Danmarks bedste juleby.

Tredje gang

Da et næsten helt enigt byråd vedtog idéen, havde politikerne fået følgende at vide:

"Det forventes, at den (Julemandens Datter) ligeledes sælger 200.000 billetter i biografen, samt bliver vist på TV2 flere gange. Derudover er filmen solgt til Norge, hvor den også vil blive sat op i biograferne".

Man fik også at vide, at Deluca Film så vidt muligt vil forsøge at producere noget af arbejdet efter indspilningerne i Viborg, hvor blandt andet animationsmiljøet måske kan være behjælpeligt.

Argumenterne var altså gode nok til at kaste sig ind i en tredje julefilm.

1,8 millioner kroner er direkte støtte til produktion af filmen, mens 200.000 kroner er afsat til risikovillig støtte til udvikling af filmprojektet. Den sidste kvarte million kroner bruges til at følge op med udstillinger og begivenheder, der lokker folk hertil.

Som opfølgning på den første julefilm, Emma og Julemanden, kom en rapport, som konkluderede, at investeringen var godt givet ud. En lignende rapport, der fortæller om reklameværdi, øget genkendelse, positiv omtale og lignende, er endnu ikke lavet for Julemandens Datter.

Større investering - færre biografgængere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce