Uvis fremtid for bevaret vartegn

Signaltårnet var både hærget og forladt - men ikke desto mindre elsket af mange, afslørede debatten, da det stod til nedrivning. Arkivfoto: Andreas Søndergaard

Uvis fremtid for bevaret vartegn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For snart to år siden pillede man nænsomt kommandoposten ved banegården ned, få timer før den ellers var blevet destrueret. Siden er de oprindelige planer blevet skrottet.

Viborg: Hvis man troede, at den kommende Baneby ville bære præg af områdets industrielle fortid, tager man tilsyneladende fejl.

De planer, man havde i den retning, er i hvert fald i første omgang blevet skrottet.

De skinner, som skar sig forbi det tidligere Gardit, er revet op i forbindelse med asfaltering. Togvognen, som skulle udstilles, står nu i Hvam, hvor Gardit har fået hovedkontor, og det gamle, bevaringsværdige signaltårn står stadig stablet i ingenmandsland uden umiddelbar udsigt til at blive rejst igen.

Særligt sidstnævnte har der ellers været megen opmærksomhed omkring. Der var stor debat i 2015, da kommunen ville lade tårnet destruere. Til sidst gav politikerne sig: Man fik 56 timer til at iværksætte en redningsplan. Det var nok, viste det sig.

Den gamle signalpost, som stod mellem skinnerne ved stationen indtil februar i år, blev senere sat op hoshos Byggetek, Mercantec, hvis elever skal renovere og istandsætte den 120 år gamle bygning. Arkivfoto: Preben Madsen
Den gamle signalpost, som stod mellem skinnerne ved stationen indtil februar i år, blev senere sat op hoshos Byggetek, Mercantec, hvis elever skal renovere og istandsætte den 120 år gamle bygning. Arkivfoto: Preben Madsen

Byport

Glæden var således stor, da den store grundejer på Erik Glippings Vej, virksomheden Gardit, i 11. time reddede signalposten fra at blive destrueret.

Den kunne ikke stå, hvor den stod, fordi der skulle rykkes rundt på jernbaneskinnerne i forbindelse med anlæggelsen af Banevejen.

Få timer før, tårnet var blevet jævnet med jorden, trådte Gardit til. Firmaet betalte regningen, så det kunne blive bevaret.

Det historiske, men forfaldne tårn, som var blandt de sidste af sin slags herhjemme, blev pillet nænsomt ned. Man tog detaljerede mål og lavede udførlige tegninger. Planen var, at det senere skulle stå ud mod Indre Ringvej som en byport, når man kører ind i det område, der bliver til Viborg Baneby.

Flere millioner

Nu er der mildt sagt usikkerhed om, hvorvidt det bliver til noget alligevel.

Gardit blev nemlig senere splittet op i to. Personerne, der ville redde tårnet, har ikke længere noget med grunden i Viborg at gøre. Dermed heller ikke med tårnet.

Det er Jens Jakobsen, som i dag er direktør af GD Ejendomme, som ejer det nu nedrevne industriområde, hvor der skal bygges boliger i massevis. Han og GD Ejendomme arvede så at sige signalposten, men her har man ikke tænkt sig at betale den millionregning, man forventer, at det vil koste at opføre det igen, siger han.

- Jeg har overladt kommandoposten til Viborg Kommune, og så ved jeg ikke så meget mere om den. Kommunen har fået murstene og de andre effekter, der blev taget ned.

Det var Jens Jakobsens forgængere, som fik ideen om at tage signalposten nænsomt ned. Hvis det ikke blot skal stå som et monument, men bruges som mødelokale, udsigtstårn, udstillingssted eller andet, bliver det dyrt at rejse igen, mener han.

- Kommunen bidrager med 200.000, men det rækker slet ikke. Det er temmelig bekosteligt at genopføre, det koster flere millioner. Murstenene skal renses, og de buede vinduespartier skal specialfremstilles. Indmaden - de gamle apparaturer - skal mildt sagt shines op. Der er også en repos, som er rustet helt væk. Derudover bør man jo tilslutte noget vand, kloak og el, hvis man skal bruge det til noget. De udgifter skulle vi bære, og det vil vi ikke, siger Jens Jakobsen, som mener, at kommandoposten i stedet bør opføres ved remisen.

- Jeg kan heller ikke se, at kommandoposten helt passer ind på vores grund. Jeg kan ikke se relationen imellem jernbanen og overfladebehandling (som Gardit udfører, red.).

- Mit største håb er, at nogen griber bolden. Om det er en privat eller en offentlig opgave, kan man diskutere, siger han.

I blød

Rikke Gramstrup Jensen fra Viborg Kommune bekræfter, at den oprindelige plan for kommandoposten ikke længere er aktuel.

- Status er, at vi i banebyrådet og i kommunen undersøger, hvilke muligheder der er, men vi er ikke landet på nogen fast plan endnu, fortæller projektlederen for Viborg Baneby.

Er det stadig et håb, at kommandoposten skal stå som et symbol for banebyen?

- Det er stadig håbet, at den bliver en del af banebyen og kommer til at stå i miljøet omkring banegården og banebyen med en eller anden funktion. I øjeblikket lægger vi hovedet i blød for at finde et indhold og for at finde ud af, hvor den kan stå henne, siger Rikke Gramstrup Jensen.

Uvis fremtid for bevaret vartegn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce