Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Viborgs forsømte remise er fortsat fredet kulturarv


Viborgs forsømte remise er fortsat fredet kulturarv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det Særlige Bygningssyn har talt: Remisen i Viborg er enestående og skal stå som en del af den danske bygningsarv.

Viborg: Rundremisen ved Viborg Station fortjener at stå som et vigtigt minde om den danske jernbanearkitektur, mener Det Særlige Bygningssyn. Bygningssynet har sagt nej til Banedanmark, der ønskede at slippe for fredningen.

- Vi venter på at få afgørelsen på skrift. Derefter tager vi stilling til, hvad der skal ske, siger teamleder Kåre Stig Nielsen, Banedanmark.

Den 122-årige remise er stærkt forfalden. Forfaldet træder mere og mere frem, jo mere Viborg Baneby omkring den skyder op. Som ejer har Banedanmark sat den nødtørftigt i stand, så den ikke braser sammen. Ikke siden 1987 har den været i brug. Siden 1992 har en fredning været den beskyttende hånd, og i 2011 kom drejeskiven med.

Det Særlige Bygningssyn er et rådgivende udvalg under kulturministeren. Kun kulturministeren kan sætte sig imod den beslutning, bygningssynet har taget i sagen om Viborgs remise.

Det 12 medlemmer store udvalg er helt klar i mælet, når det udnævner remisen i Viborg til at være enestående. Det peger på, at Danmark kun har to fredede rundremiser. Også en remise i Roskilde er fredet, men den er mindre end Viborgs. Statsbanearkitekt Niels Peter Holsøe tegnede den. Den er solid jernbanearkitektur, som den tog sig ud sidst i 1800-tallet.

Renoveringsplan

I begyndelsen havde remisen kun syv porte. Da Herning-banen kom til, voksede den med seks porte, og privatbanen til Mariager skal have æren for de to seneste mod vest. De i alt 15 rundbuede dobbeltporte med småsprossede vinduer er hellige, har fagfolkene slået fast. De repræsenterer det fremmeste inden for arkitektur og bygningsarv.

Banedanmark kan vælge at sætte en renoveringsplan i værk. Den statslige ejer kan også vælge at sælge den for en slik til en bygherre, der er klar til at ofre masser af penge på den - og at respektere, at både bygning og drejeskive er beskyttede klenodier.

- Vores overslag siger, at det koster 28 millioner kroner at føre remisen tilbage til det, den var, da den blev bygget. Den er som udgangspunkt en "kold bygning", siger Kåre Stig Nielsen.

På et tidspunkt undersøgte kommunen et forslag om at gøre remisen til et råt spillested for rytmisk musik. Rådgiverens kalkulation fik politikerne til at trække følehornene til sig. En istandsat remise med varme ville kræve 55,5 millioner kroner.

Samlet befinder næsten 3000 kvadratmeter sig under det misligholdte tag. De ambitiøse planer for Viborg Baneby har gjort det endnu mere presserende at finde en rolle til remisen.

Viborgs forsømte remise er fortsat fredet kulturarv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.