Frederiks: En del borgere i Frederiks er sikkert ikke så begejstrede for den sædvanligvis ret store mængde gennemkørende trafikanter i den kilometerlange hovedgade.
Men for Dagli'Brugsen, der ligger, hvor Søndergade og Nørregade mødes i midten, er trafikken en fordel for omsætningen, for en del af de kørende gør et ophold ved butikken for at handle. Og efter som trafikken er mindsket betragteligt under corona-nedlukningen, er trafikanternes indkøb det også.
- Vi kan godt mærke, at vi mangler kunder "fra vejen", siger uddeler Lars Krog, som vurderer, at den del af omsætningen er faldet med cirka 15 procent.
Det er ikke mindst delikatesseafdelingen, det går ud over, for de vejfarende er ofte ude efter sandwich, smørrebrød eller andre småretter til at tage med videre.
Lars Krog, uddeler i Dagli'Brugsen FrederiksVi kan godt mærke, at vi mangler kunder "fra vejen"
Delikatessen i Dagli'Brugsen Frederiks har i denne tid også mindre salg til de lokale, fordi mange private såvel som offentlige arrangementer er aflyste. Det giver færre bestillinger på takeaway-mad og lignende.
Fyldte indkøbsvogne
Men det er bestemt ikke skidt det hele for Frederiks' dagligvarebutik.
- De lokale har været virkelig gode til at bakke op her under coronakrisen. Indkøbsvogne og kurve er ofte fyldte. Men da vi mangler omsætningen fra vejen, har vi ikke haft den store vækst, som andre lokalbutikker oplever, siger Lars Krog.
Alt taget i betragtning er han dog tilfreds med butiksdriften det seneste års tid.
- I 2020 havde vi en lille stigning i omsætning, og indtjeningen var fin, siger uddeleren, der dog ikke vil afsløre tallene, fordi regnskabet ikke er helt færdigt endnu.
Skelhøje-fremgang
Heller ikke hos nabobybutikken, Skelhøje Købmandsgaard, er der noget regnskab til offentliggørelse endnu.
Men købmand Peder Engedal vedgår gerne, at butikken, der jo er foreningsejet og drevet socialøkonomisk, er i fremgang. Ikke bare på grund af den lokale corona-opbakning, som er markant. Men også fordi Skelhøje-forretningen på det seneste har haft stor gavn af at være kommet med i kæden Min Købmand. En opgradering, der har betydet et større varesortiment og flere tilbudsvarer. Det skete i begyndelsen af november sidste år, og i de tre måneder siden, er det gået virkelig godt, fortæller Peder Engedal.
- Vi har nok haft en omsætningsfremgang på 25-30 procent, vurderer han.