Annonce
Kultur

Vi putter dannelse i børnenes rygsæk

Siden maj har Børnehuset Teglgården været en del af det landsdækkende projekt Legekunst, der undersøger, hvilken betydning kunst og kultur har for børns leg og dannelse. Pressefoto
Hvad sker der, når børn møder mere kunst og kultur i børnehaven? Det undersøger et landsdækkende børnekulturprojekt med base i Viborg.
Annonce

Viborg: Kan man slukke ildebrande med remoulade? Og hvad er de vigtigste ting her i verden, som man skal have med sig, hvis man rejser til en fremmed planet?

Det er nogle af de spørgsmål, som børnene i Børnehuset Teglgården leger sig ind på. Igennem de sidste fem år har samarbejdet med forskellige kunstnere været en del af børnehavens hverdag.

- Det er lidt som en gaveæske, hvor man går på opdagelse, når der kommer en kunstner ind i hverdagen. Vi leger mere, er mere nysgerrige og åbne. Børnene ser hinanden og sig selv på nye måder, tror på sig selv, tør stille sig frem og give hinanden plads. Man kan sige, at vi putter selvværd og dannelse i børnenes rygsæk, som de kan tage med sig ud i livet. Det giver en helt anden skoleparathed, end når man kun fokuserer på faktaviden som matematik og bogstaver, siger Birthe Nielsen, der er leder i Børnehuset Teglgården.

Siden maj har børnehaven været en del af det landsdækkende projekt Legekunst. Det er et projekt, der både i praksis og forskning blandt andet beskæftiger sig med, hvilken betydning kunst og kultur har for børns leg og dannelse, og hvordan mødet mellem pædagoger, forskere, kunstnere og børn kan give nye idéer til en hverdag med kunst og kultur i dagtilbud.

Kunstneren på fotoet her er animator Hanne Pedersen fra The Animation Workshop, der ses sammen med Børnehuset Teglgården. Pressefoto
Annonce

Ikke noget rigtigt og forkert

Efter mange år med fokus på læring, målstyring og skoleparathed i selv de mindste børns hverdag, er der brug for at sætte en ny retning. Det mener Ulla Voss Gjesing, centerchef ved Kulturprinsen i Viborg, der står bag Legekunst, der ser såvel kunsten som legen som "under pres" i børns hverdag.

- Vi er nu ved at få minimumsnormeringerne i daginstitutionerne på plads. Nu gælder det den kvalitet og mangfoldighed i udtryksformer, oplevelser og sansninger, som børn igennem Legekunst møder i deres dagtilbud. De små børn danser, før de går og synger, før de taler. I kunsten får børn lov til at bruge alle de sprog, de kommer ind i verden med. Det øger blandt andet børns trivsel, mod og selvværd, når de får mulighed for at udtrykke sig gennem andet end ord. Det, som kunst og leg har til fælles, er, at der ikke er noget, der er rigtigt eller forkert, siger hun.

Legekunst spredes fra 2019-2023 gradvist ud i 18 kommuner i hele landet. Ud over samarbejder mellem kunstnere og daginstitutioner bliver projektet også en del af pædagoguddannelserne, ligesom der gennem syv forskningsprojekter forskes i kunstens betydning for børns leg og dannelse.

Annonce

Kreativitet i centrum

Projektet er kommet på banen i en tid, hvor der generelt er et øget fokus på det kulturelles betydning for børns trivsel og udvikling.

I 2018 trådte en ny styrket pædagogisk læreplan for dagtilbud i kraft, hvor begreber som leg, dannelse og kultur har en mere fremtrædende rolle, og i finansloven for 2020 sløjfes store besparelser på kulturområdet, som derimod tilføres flere midler.

Det nye fokus på børnekulturen glæder Per Møller Jensen, viceborgmester og formand for børne- og ungdomsudvalget i Viborg Kommune.

- Det er vigtigt, at vores børn møder kunstnerisk-æstetiske elementer i deres dagligdag, og at dette bidrager til, at de også udvikler kompetencer på dette område. Og tilsvarende er det vigtigt, at de erfaringer, som vi høster gennem Legekunst, bidrager til input i forhold den løbende opkvalificering på blandt andet pædagoguddannelsen, siger viceborgmesteren.

Ifølge Steen Lindgaard, kulturchef i Viborg Kommune og formand for Børne- og kulturchefforeningen i Region Midtjylland, er det en vigtig satsning for Viborg Kommune at være med i Legekunst.

- Det bidrager til at skabe vigtig viden baseret på konkret kulturpædagogisk praksis i en række af vores daginstitutioner. Det er en viden, som blandt andet kan bidrage til at ruste personalet i daginstitutionerne til at skabe gode og dannende børnefællesskaber med kreativiteten i centrum.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce