Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Skoleleder vil undersøge elev-kritik nærmere

Der er vikarkaos på Ørum Skole, skrev en elev fra 8. klasse i et læserbrev i folkebladet. Arkivfoto

Skoleleder vil undersøge elev-kritik nærmere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En elev fortalte i et læserbrev om "vikarkaos" på Ørum Skole. Skoleleder Maria Frimand Andersen vil se nærmere på baggrunden for kritikken.

Ørum: En elev på Ørum Skole, Sofia Voetmand, beskrev i et læserbrev i folkebladet forleden, hvordan der hersker "vikarkaos", som hun kaldte det, på sin skole. Sofia Voetmand går i 8. a, og hun beskrev, hvordan hun er ved at miste modet, fordi skolen er ramt af sygdom, og klassen har så mange vikarer.

"Det er så ustabilt med, hvem vi har som lærer, vi har svært ved at finde ud af, hvad vores lærere hedder. Rettere sagt vores vikarer.", skrev hun blandt andet.

Folkebladet har spurgt Ørum Skoles leder, Maria Frimand Andersen, om, hvad hun siger til kritikken. Hun fortæller, at hun tager kritikken alvorligt.

- Jeg er ked af, at Sofia har den oplevelse, og det er noget, jeg som leder vil tage mig af. Jeg er nødt til at tage det alvorligt. Vi har vikarer, og vi kan ikke undgå at bruge vikarer både på grund af sygdom og på grund af kompetence-udvikling af personalet. Det, tror jeg, er generelt for alle skoler. Men vi arbejder på, at der er kvalitet i vikarerne og i den undervisning, de laver, siger hun.

- Det er Sofias oplevelse, og jeg vil snakke med hende og med klassen om det og være nysgerrig på det. Det er noget, vi også vil tage fat i sammen med elevrådet, personalet og skolebestyrelsen, så vi kan finde ud af, hvordan vi gør det bedre. Det må vi arbejde på som skole, men jeg hæfter mig også ved, at hun skriver, at der er en god trivsel og en rummelig skole, tilføjer hun.

Maria Frimand Andersen understreger, at det er generelt for alle skoler, at man ikke kan undgå at bruge vikarer i undervisningen.

- Hvis man oplever det som vikar-kaos, så er jeg nødt til at være nysgerrig og undersøge, hvad der er hendes og andres opfattelse og arbejde ud fra det. Vi har haft perioder med sygdom og har været ramt på nogle årgange, men vi arbejder benhårdt på læring og trivsel, også når der er vikar på, siger hun.

Sofia Voetmand nævner også, at elever allerede på mellemtrinet skifter til private skoler.

- Det vil jeg helst ikke kommentere på. Vi har frit skolevalg, men vi arbejder benhårdt for, at Ørum Skole er det naturlige valg. Hvad forældrene vælger er naturligvis op til dem, men jeg lægger vægt på at have dialog med forældre, både når de tilvælger skolen, og når de fravælger den, siger hun.

Nogenlunde samtidig med vikar-kritikken blev Ørum Skole i øvrigt positivt omtalt i årets liste over skolernes undervisningseffekt, der udarbejdes af tænketanken Cepos. Her var Ørum Skole på en delt andenplads som nummer 44 i landet. Her vurderes skolernes evne til at flytte eleverne i forhold til deres socio-økonomiske udgangspunkt.

- Det er vi da glade for og stolte over. Det viser, at vi leverer en høj faglighed, og at vi har dygtige lærere, som får gjort børnene dygtigere, men det skal ikke bruges til at afvise kritikken fra Sofia. Hun har jo noget på hjerte, siger Maria Frimand Andersen.

Skoleleder vil undersøge elev-kritik nærmere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.