Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Krig og fred på Viborg Teater

Svendborgdigte på Viborg Teater. Foto: Rico Feldfoss

Krig og fred på Viborg Teater

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tak til Viborg Teater for denne helt ufattelige smukke forestilling Bertolt Brechts Svendborgdigte og så endda med Søren Huss på guitar, klaver og trompet.

Tysk er for mange et utilgængeligt sprog og Danmark er for mange et utilgængeligt land, især i dagens debat om flygtninge. Det var også noget at temaet for teaterstykket fredag aften.Svendborgdigte er ikke nogen traditionel teaterforestilling. Det var en skøn blanding af digte, musik og en meget simpel men virkningsfuld kulisse og så med Søren Huss musik. Det udviklede sig til et totalteater med tankevækkende ord, toner og billeder som klæder det det gamle smukke Viborg Teater.Anmeldelse: De fleste husker nok Bertolt Brecht, som den lille mand med de karakteristiske sorte briller.

Han var forfatter og systemkritiker og glødende kommunist - han var måske lidt som "røde" i Tv-serien Matador. Brecht havde faktisk en del venskaber i Danmark, det var de intellektuelle dramatikere, journalister og forfattere. Brecht boede også en periode i Danmark, sammen med hans familie i Svendborg fra 1934 til 1939, deraf kommer stykket Svendborgdigte.

Forestillingen startede ud på tysk, men oversat til dansk og det endte med et spørgsmål til publikum: »Er I klar over, at Brecht aldrig nogensinde lærte at tale dansk, selv om han boede her i seks år?«. Alle i salen grinede højt og det var samtidig en stikpille ind i flygtningedebatten, for alle skal jo tale et pænt dansk og have et arbejde - ellers har man ingen værdi.

Brecht, flygtede fra nazismen, han søgte fred til at skrive og tænke og det fik han i Danmark. Her skrev han flere af sine stykker -bl.a. Mutter Courage og hendes børn, som er det mest berømte. Brecht var derfor også en form for flygtning og han blev aldrig rigtig integreret og fik aldrig lært det danske sprog.

Krig og ufred holder aldrig holder op, men der er håb i mørket og jeg tror at vi alle gik ud af teatret med tanker om fred og ordentlighed. Jeg tænker på om vi I Danmark har plads til en Brecht idag, eller om han skulle udvises eller leve på tålt ophold.

Genhør Søren Huss og hans indtrængende stemme i Tinghallen 10. marts